Na trase mezi Brnem a hranicí se Slovenskem si už osádky aut nevybírají z tolika nabídek zboží či vábení politiků jako dřív. Od dálnice D2, která je celá na území Jihomoravského kraje, odstranili silničáři nebo reklamní společnosti skoro sto billboardů. Další reklamní nosiče jsou pryč od D46 a D1. Řada jich tam však zůstala. Plyne to ze statistik ministerstva dopravy ke konci letošního srpna.

Ministr dopravy Dan Ťok připustil, že billboardy mizí pomaleji, než jeho úřad předpokládal. „Může za to liknavost některých majitelů, kteří neplní svou zákonnou povinnost. Nešlo postupovat tak, že bychom po uplynutí lhůty pro odstranění reklamních nosičů mohli vzít pilku a jít odřezávat,“ řekl.

Od letošního srpna se podle zjištění ministerstva dopravy zvýšilo tempo odstraňování nelegálních billboardů z jednoho či dvou na osm denně. Většina nosičů reklamy tak bude podle propočtů úřadu pryč do konce tohoto roku.

Majitel největšího počtu billboardů, společnost Czech Outdoor, slíbil odstranit všechny své reklamy u dálnic do konce září. U dálnice D2 se mu to podařilo už do konce srpna, u D1 mu k tomuto datu chybělo zlikvidovat devět poutačů. „Navíc jsme hned na začátku platnosti zákona všechna reklamní zařízení, která měla být odstraněna, zakryli nekomerčním motivem české vlajky,“ uvedl jednatel Richard Fuxa.

Stav k 31. 8.:
∙ D1: 406 odstraněných
∙ D2: 98 odstraněných
∙ D46: 11 odstraněných
∙ D52: 0 odstraněných

Billboardy Czech Outdoor:
∙ D1: 319 z 328
∙ D2: 70 odstraněných z 70

Pokud majitel ani po výzvě billboard neodstraní, udělají to silničáři a práce zaplatí Ředitelství silnic a dálnic nebo kraj. „Ty pak vymáhají náklady. Proto je nejlepší, pokud provozovatelé svoje poutače odstraní sami,“ sdělil Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy. Další sankce pro ty, kteří s nelegálními billboardy otálejí, podle něj zákon neurčuje.

Zákon, který zakazuje billboardy u dálnic schválili poslanci před šesti lety. Majitelé poutačů dostali lhůtu do konce loňského srpna, aby je od silnic odstranili.

Poslance vedly k rozhodnutí mimo jiné názory odborníků. „Billboardy řidiče ruší. Soustředí se víc na ně a nevěnují se řízení,“ řekl například dříve psycholog Centra dopravního výzkumu Pavel Řezáč.

Zákon dlouhodobě kritizuje Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Své zájmy brání soudní cestou.