Jako třeba Miroslav Svědínek z Adamova. „Jezdím tudy několikrát denně, protože mám autodopravu. Sice jsem si už zvykl, ale je to nepříjemné. Okrajová část mostu, kudy dřív chodili pěší, je už totálně rozpadlá. To aby se člověk za chvíli s autem propadl přímo do řeky Svitavy. Most je ve velmi špatném stavu a provoz po něm je přitom hustý. Vždy po něm mohou jet auta pouze v jednom směru, dávají si přednost," popsal situaci Svědínek.

Řidiči na opravu mostu čekají léta, příští rok se konečně dočkají. „Opravy oddalovala složitá jednání s majiteli okolních pozemků. Před čtrnácti dny jsme však od posledního soukromníka získali souhlas s trvalým záborem pozemku, který potřebujeme k úpravě silnice před mostem," uvedl vedoucí blanenských silničářů Miloš Bažant.

Stávající most je podle něj jen provizorní, auta po něm však jezdí už od konce druhé světové války. Dělníci jej rozeberou a kousek od něj, v místech původního mostu, který v květnu roku 1945 vyhodila do povětří ustupující německá armáda, postaví nový. „Bude mít podobný typ konstrukce jako most u Holštejna. Bude to ocelový oblouk se železobetonovou mostovkou. Stavět chceme na jaře, začneme nejspíš již v dubnu. Projekt máme hotový a chystáme se zažádat o stavební povolení," přiblížil Bažant. Upřesnil, že náklady na stavbu mostu včetně úpravy silnice v délce dvě stě metrů přijdou na téměř třicet milionů korun.

Po mostě z důvodu jeho omezené nosnosti nesmějí už rok a půl jezdit auta s hmotností nad šestnáct tun. Objízdná trasa vede směrem od Blanska na Olomučany, od Brna přes Bílovice, Kanice, Křtiny a Josefov. Dotčené obce již dostaly od krajského úřadu informaci o tom, že se termín uzavírky prodlužuje. „Začala v únoru roku 2015 a měla skončit letos v únoru. Prodloužili ji do třicátého června příštího roku. Zahájení stavby mostu se posunulo především z důvodu složitých majetkových vztahů. S prodloužením objížďky jsme souhlasili," řekl vedoucí adamovského odboru správy majetku Radek Malý.

Opravu potřebuje také silnice mezi Bílovicemi a Adamovem. Na několika místech je vydrolená krajnice a chybějící svodidla. Na rekonstrukci si ale řidiči budou muset počkat ještě dlouho. „Na několika místech chceme nejdříve opravit opěrnou zeď mezi silnicí a řekou Svitavou. Příprava projektu ale bude trvat několik let," vysvětlil Miloš Bažant.

Ještě letos na podzim se ale silničáři pustí do opravy silničního mostu v letovické místní části Podolí. I ten je v havarijním stavu a na jeho místě postaví nový.

Most stojí od roku 1900 a má kamennou klenbu. Stavba nového mostu se podle Bažanta oddálila jednak proto, že ji podobně jako mezi Bílovicemi a Adamovem komplikovala složitá jednání s vlastníkem pozemku. A také proto, že v projektové dokumentaci byly chyby, které měly vliv na další majetkoprávní vztahy. „Na opravu čekáme již dlouho, ale pořád se nic neděje. Lidem, kteří bydlí v okolí mostu, praskají z té zátěže domy. I když těžká vozidla po mostě jezdit nemohou. Snad rekonstrukce začne co nejdříve," sdělila předsedkyně osadního výboru v Podolí Ladislava Jokešová.

V příštím roce silničáři opraví také dva mosty v Pilském údolí pod boskovickým hradem. Nyní je v plném proudu oprava mostu v obci Rohozec u Černé Hory. Hotovo mí být koncem září. „Byl už v havarijním stavu a místo něj staví nový s jinou technologií," přiblížil starosta Rohozce Luděk Novotný.