Za nehody můžou téměř ve všech případech nezodpovědní řidiči. „Lidé nedokážou odhadnout velkou rychlost vlaku. Z hlediska matematiky vlak, který jede 160 kilometrů v hodině, urazí těch pár set metrů, kam ho může člověk vidět, za několik vteřin," varoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
S nepříznivými statistikami se rozhodla bojovat Správa železniční dopravní cesty. Za víc než tři sta mi-lionů korun přestaví v kraji pět železničních přejezdů. S rekonstrukcí začne příští rok. „Bohužel ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují předpisy. Musí to jít ruku v ruce s prevencí a represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné chování lidí. Přesto na současnou situaci na přejezdech nemůžeme rezignovat," řekl mluvčí organizace Marek Illiaš.
Přestavby přejezdů na jižní Moravě• Rohatec (Hodonínsko) rozdělení na dva přechody, auta místo objedou
• Hrušky (Břeclavsko) odstranění přejezdu, auta i chodci místo objedou a obejdou
• Rájec-Jestřebí (Blanensko) odstranění přejezdu, postavení podchodu
• Spešov (Blanensko) odstranění přejezdu, zbude přechod
• Dolní Lhota (Blanensko) odstranění přejezdu, podchod
Některé nebezpečné přejezdy, například v Rájci-Jestřebí na Blanensku, se rozhodli zrušit. Lidé projdou novým podchodem a auta místo objedou. „Podchod je nejbezpečnější řešení. Nicméně je velmi drahý," uvedl Drápal.
Zrušení čeká i přejezd u Hrušek na Břeclavsku. Auta i chodci budou nově přejíždět a přecházet přes tři kilometry vzdálený přejezd v centru obce.
Přejezd ve Strážnici na Hodonínsku, kde za poslední dva roky zemřeli tři lidé, zůstane beze změn. „Je zabezpečený světly i závorami. To je maximum," upozornil Il-liaš.
Problém je hlavně nezodpovědné chování lidí. „Najdou se i spolujezdci, kteří nadzvednou závory, aby auto ještě mohlo projet. Nebezpečný přejezd neexistuje. Jsou jen lidé, kteří porušují předpisy," řekl Illiaš.
S tím souhlasí i Drápal. „Od roku 2007 na přejezdech se závorami nezemřel jediný řidič, který by je vědomě neobjel," dodal mluvčí.
Řidiči přitom mají na stránkách Centra dopravního výzkumu podrobný návod, jak se na přejezdech chovat. „Nerozjíždějte se, když se závory začnou zvedat a světla ještě svítí. Na druhou kolej může přijet další vlak, závory hned zase spadnou a vy zůstanete uvěznění mezi nimi," radí video. Příliš brzy se podle centra rozjíždí téměř polovina řidičů.
Chodci i řidiči nemají při srážce s vlakem skoro žádnou šanci. „Při přímém kontaktu vlaku je šance na přežití velmi malá," řekla mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková.