Přestože povinnost evidovat tržby zatím nemají, někteří provozovatelé stánků si pokladnu přesto pořídili. Lidé je mohou zahlédnout třeba na vánočních trzích v Brně či v hodonínském bistru U Gomesů, které provozuje také jedno hladové okno. „Pokladnu jsme zprovoznili včera a žádné problémy nám nepůsobí. Funguje dobře a jsem s ní spokojený," řekl provozovatel bistra Tushar Marcus Gomes. Muž původem z Indie dříve pracoval také třeba ve Spojených státech a v Kanadě.

Emotivní reakce lidí na nutnou evidenci podle něj časem vymizí. Myslí si totiž, že má nový systém smysl a je pro společnost prospěšný. „Získané peníze může vláda utratit ku prospěchu společnosti. Přispějí třeba na infrastrukturu a další rozvoj země. Je jenom otázkou času, než si na to živnostníci, podnikatelé i společnosti zvyknou," myslí si muž.

Opačný názor má Břeclavanka Jana Andrýsková, která pracuje ve stánku s langoši, párky v rohlíku, hamburgry a teplými nápoji. Nákladného systému se obává. „Jenom pokladna stojí deset tisíc, další peníze bude stát internet, který tady zatím chybí," přiblížila žena.

Prodejna v ulici Jana Palacha stojí už devatenáct let. Posledních sedm let v ní pracuje Andrýsková sama. „Dva lidi se tady neuživí," posteskla si žena.

Vysoké náklady na zavedení systému jsou nejčastější argument proti evidenci. Mezi další patří také zdržení zákazníků při placení.

Brňané našli levnější způsob evidence. Účty vypisují ručně

Brno – Drahý systém elektronické evidence tržeb, kterého se mnozí podnikatelé tolik děsí, vyměnil brněnský bar v centru města za levnou aplikaci. „Za měsíc za provoz zaplatíme jen sto padesát korun. Je to legální, všechny požadavky finanční správy splňujeme," řekl majitel baru, který si ovšem kvůli možným problémům s úřady nepřál uvést jméno.

Tržby v baru evidují pomocí aplikace, která vydává účtenky elektronicky. V případě, že si zákazník přeje elektronickou účtenku, na předtištěný papír s webovou adresou zaměstnanci rušně připíší kód, pod kterým účet najdou. „Pokud chtějí papírovou, na předtištěný papír ručně dopíšeme potřebné údaje, jako je čas, číslo provozovny, cenu a kód účtenky," popsal provozní.

Zdržení, které ruční přepis způsobuje, jeho návštěvníkům nevadí. Většina z nich si podle něj vyžádá elektronický účet, protože se jedná převážně o mladé lidi s internetem v mobilu. Zdržení je pak jen nepatrné, barman musí na lístek dopsat jen osmiznakový kód. „Počkat, než obsluha vypíše lístek, mi nevadí. Vybírám ten elektronický, což trvá jen okamžik. Na účet se stejně nedívám," uvedl návštěvník baru Michal Knesl.