Na konci minulého roku totiž prošla médii zpráva, že nikam nepoletí. „Byla to reakce na jednu konkrétní nabídku, kterou dostala Česká republika od společnosti Axiom Space. Nebyly ale vyčleněné peníze, ukázalo se, že je potřeba financování teprve hledat. Nicméně plán Evropské kosmické agentury i NASA je takový, že podobné mise se budou konat každý rok," říká Svoboda.

Axiom 4, které se mohl účastnit i Svoboda, bude startovat letos v říjnu. „Zúčastní se jí kolega z Polska. Je to mise Evropské kosmické agentury, kterou zabezpečuje společnost Axiom Space. Veškeré mise astronautů na oběžnou dráhu, evropské a americké, jsou zabezpečovány komerčními partnery," zmiňuje český kosmonaut.

Dále se dočtete:

  • Kolik je ve světě astronautů "na plný úvazek"?
  • Kam kosmonauti ve vesmíru míří?
  • Co je důležitým přidaným efektem letů do vesmíru?
  • Součástí jakých programů je vesmírná turistika?

Podle něj je z různých informačních kanálů patrné, že nabídka bude zase na spadnutí. „Pro tuto sféru aktivit je Česká republika velice zajímavá tím, že máme zastoupení v evropském oddíle astronautů a také máme napojení na Evropskou kosmickou agenturu," poznamenává Svoboda.

  • Rozhovor s Alešem Svobodou pro Sedmikrásky online brněnské hvězdárny

| Video: Youtube

Naposledy, v rámci mise Axiom 3, letěl do vesmíru Svobodův kolega ze stejného ročníku výběru astronautů Švéd Marcus Wandt. Stejně jako Svoboda je záložní kosmonaut. „Takzvaných full time astronautů je jenom pět. Ze zemí, jako je například Španělsko nebo Švýcarsko, které dávají daleko větší peníze než Česká republika," uvádí Svoboda.

Cílem letů je Mezinárodní vesmírná stanice. „Hlavním důvodem, proč se tam vůbec létá, je věda a výzkum. Je to orbitální laboratoř, která je spojená s vědeckým a technickým výzkumem. Dělají se tam stovky vědeckých experimentů za rok," přibližuje český kosmonaut.

Dělal je Remek, když byl ve vesmíru. I kosmonauti na Měsíci. „Ale dneska si už nikdo nevzpomene, jaké experimenty vlastně prováděli Neil Armstrong nebo Buzz Aldrin," míní Svoboda.

Myslí si, že daleko důležitější součástí letu do vesmíru je PR efekt. „I směrem k mladé generaci, třeba dětem na základní škole. Ty nezajímá, jestli se tam bude zkoumat mechanika tekutin, nebo něco jiného. Směrem dovnitř je to k inspiraci, navenek o marketingu," podotýká Svoboda.

Pro člověka ze soukromé sféry, který není přidružený k žádnému kosmickému programu Evropské kosmické agentury nebo NASA, je podle Svobody možnost podívat se do vesmíru čistě formou vesmírné turistiky. „Tady se bavíme o kosmickém programu Evropské kosmické agentury s NASA," doplňuje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Brně začala stavba evropského unikátu, vychová experty do zdravotnictví

Časosběrné video ze stavby. | Video: Masarykova univerzita