Ředitelství silnic a dálnic se nyní ohradilo proti tvrzení starosty Velkých Němčic Františka Smetany. Ten totiž v úterý uvedl, že zodpovědnost za špatný technický stav mostu v jejich katastru nesou právě státní silničáři. „Nadjezd u nás stavělo Ředitelství dálnic za socialismu v roce 1977. A ať se to Ředitelství silnic a dálnic líbí či nelíbí, jsou jeho nástupnickou organizací. O most by se tedy měli starat,“ sdělil Deníku Rovnost Smetana.

Silničáři se brání. Tvrdí, že za stav mostu u Velkých Němčic, z nějž mohou odpadávat části přímo na vozovku dálnice, je zodpovědný právě městys. „V příloze zasílám smlouvu z roku 1981 o převodu zmíněného nadjezdu, ze které jednoznačně vyplývá, že obec převzala nadjezd do své správy. Aktuální špatný stav mostu je tedy zapříčiněný zanedbáním jeho údržby ze strany obce Velké Němčice, nikoliv ze strany Ředitelství silnic a dálnic,“ sdělil mluvčí státních silničářů Jan Studecký.

Most přes dálnici D2 u Velkých Němčic je kvůli špatnému technickému stavu od června letošního roku uzavřený.
Dva nadjezdy nad D2 na Břeclavsku chátrají, hrozí jim zřícení či demolice

Mosty od sebe dělí jen něco málo přes dvacet kilometrů. Dálniční nadjezd u Velkých Němčic je zcela uzavřený od konce června. V havarijním stavu je také druhý most. Ten spojuje Velké Bílovice s Podivínem. Přestože je stále přístupný, silničáři nedávno podali návrh na jeho demolici.

Také velkoněmčickému mostu nad dálniční tepnou hrozí demolice. „Vzhledem ke špatnému stavu nadjezdu jsme i v tomto případě zaslali na Stavební úřad v Hustopečích podnět k vydání rozhodnutí o odstranění stavby. Na rozdíl od od mostu mezi Podivínem a Velkými Bílovicemi je u nadjezdu znám majitel. Je jím obec Velké Němčice,“ řekl mluvčí.

Starosta Smetana existenci dokumentu, který má Deník Rovnost k dispozici, nepopírá. „Ovšem je to jen jeden z mnoha dokumentů, smluv a předávacích protokolů. Velké Němčice sice most převzaly do správy, ale neručí za to, zda je v dobrém technickém stavu. Naším úkolem je kupříkladu udržovat průjezdnost cesty v zimních měsících, ale rozhodně nemůžeme do mostu začít vrtat. Pozemky pod ním, před ním a za ním patří státním silničářům, kteří je v minulosti od lidí vykoupili. Tak, jako se já musím starat o to, abych měl v pořádku městys a majetek v něm, musejí totéž dělat i silničáři,“ srovnával.

Při detailní prohlídce mostu u Velkých Němčic odborníci poukázali také na zkorodované zábradlí, které nesplňuje podmínky bezpečnosti. Popsali i závady na pilířích a nosné konstrukci, zatékání do nosné konstrukce, trhliny v římsách či nefunkční izolační systém. „Na výzvu z hustopečské radnice, že máme most opravit, jsme zareagovali s tím, že nemůžeme, protože se nejedná o náš majetek,“ podotkl Studecký.

Budoucnost druhého mostu, který spojuje Podivín s Velkými Bílovicemi, také není lhostejná tamním obyvatelům, kteří nadjezd využívají jako důležitou spojnici mezi oběma sídly. Silničáři tvrdí, že na jeho špatný stav upozorňují již několik posledních let. „Snažili jsme se dohledat majitele, avšak bez úspěchu, k mostu se nikdo nehlásí. Vzhledem k tomu, že se o něj nikdo nestará, nemůžeme pouze pasivně přihlížet, jak se jeho stav zhoršuje a stává se nebezpečným. Do celé záležitosti jsme se tedy v rámci zajištění bezpečnosti silničního provozu aktivně vložili a zaslali na Stavební úřad v Břeclavi podnět k vydání rozhodnutí o odstranění stavby,“ připomněl mluvčí Studecký.

Ilustrační foto - školní hřiště
Mikulovští zmodernizují sportoviště u škol, za více jak tři miliony korun

Most roky chátrá. „Podle našich zjištění na mostě nikdo neprovádí žádné údržbové práce ani opravy a je tedy povinností Stavebního úřadu v Břeclavi celou věc urychleně řešit. Vzhledem k tomu, že most není v majetku Ředitelství silnic a dálnic, o jeho demolici musí rozhodnout právě Stavební úřad v Břeclavi,“ je přesvědčený Studecký.

Toto řešení se však nezamlouvá Břeclavským.  „V červnu jsme obdrželi podnět k odstranění stavby a zabezpečení jejího odstranění. Neztotožňujeme se s právním názorem silničářů, kteří se po několika desítkách let existence stavby distancují od jeho správy i vlastnictví a odpovědnost ze dne na den přenáší na speciální stavební úřad, který je součástí struktury našeho odboru správních činností, a v jehož kompetenci jsou sinice druhých a třetích tříd či místní a veřejně přístupné účelové komunikace. Stavební úřad má pak nalézt řešení ve správních lhůtách, řekněme maximálně v šedesáti dnech, když desítky let nikdo danou problematiku neřešil. Z našeho pohledu je sporná i příslušnost speciálního stavebního úřadu k takovému rozhodnutí,“ okomentoval vedoucí odboru správních činností břeclavské radnice Petr Morc.

Domnívá se, že nejvhodnějším řešením by bylo most uzavřít a vyvolat proces, který rozhodne o vlastníkovi mostu, zřejmě soudní cestou, a toho následně zákonnými prostředky donutit k opravě nebo odstranění.

Kromě těchto dvou dálničních nadjezdů je na Břeclavsku ještě jeden, který nejspíš čeká demolice. „Ve špatném stavu je i dálniční nadjezd D2-047. Také zde je majitel neznámý. I v tomto případě jsme zaslali na Stavební úřad v Břeclavi podnět k vydání rozhodnutí o odstranění stavby,“ prozradil mluvčí státních silničářů.