Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehod a kolon na D1 je kvůli opravám víc. Řidiče potrápí do roku 2020

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Nejvyužívanější dopravní tepna v České republice je pro řidiče nebezpečnější než dřív. Zatímco v roce 2012 policisté na frekventované dálnici D1 řešili přes patnáct set nehod, loni už téměř o dvě stě víc. Přibývá i zraněných a mrtvých.

9.5.2015
SDÍLEJ:

Nehoda kamionu. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Stanislav Jelínek

Na vině je také očekávaná modernizace, která na Vysočině odstartovala hlavními pracemi loni a letos se má výrazněji dotknout i jižní Moravy. Právě rekonstrukce často doprovázejí komplikace v podobě kolon a nehod. Řidiči tak musejí počítat se zdržením, nevyhnou se ani snížení povolené rychlosti a zúžení cesty do méně pruhů. „Nehod je v opravovaných místech víc," přiznal mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Za příčinu havárií podle něj často může fakt, že řidiči nezareagují na kolonu a nestihnou dobrzdit. Kvůli tomu přibývá i zraněných. V roce 2013 skončilo v péči záchranářů 338 lidí, loni o šestačtyřicet víc. „Navíc zemřelo čtrnáct lidí, předtím dvanáct," dodal Bocán.

Rekonstrukce úseků měla podle původních plánů skončit v roce 2018, už nyní je však jasné, že se kvůli zpožděním protáhne minimálně o dva roky. Jižní Moravu rozsáhlejší práce teprve čekají. Pouze loni dali silničáři do pořádku pravý jízdní pruh v obou směrech mezi 194. až 199. kilometrem přímo v Brně a úsek v okolí Velešovic a Rousínova na Vyškovsku. Před měsícem pak odstartovala oprava mezi Brnem a Vyškovem od 204. do 210. kilometru.

Do července

Hlavní práce na modernizaci začaly loni na prvních čtyřech úsecích z víc než dvaceti plánovaných. Právě ty patří mezi nejkomplikovanější. Dvě části spadají do Středočeského kraje, dvě na Vysočinu. „Tam jde o úsek od sjezdu na Větrný Jeníkov po exit na Jihlavu, další je mezi sjezdy na Lhotku a Velkou Bíteš," vyjmenoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Obě opravy podle něj mají dělníci dokončit v červenci.

Řidiči do té doby musí počítat s tím, že v opravovaných úsecích mohou jet maximální rychlostí nejvýš osmdesát kilometrů v hodině. Podle policistů mají být zároveň ostražitější. „Nehody jsou tam častější než obvykle, ale naštěstí nebývají příliš vážné. V případě nepříznivých klimatických podmínek, třeba při sněžení nebo za deště, jsou běžné komplikace v obou směrech na úseku dálnice od 80. do 83. kilometru před Humpolcem," uvedla vysočinská policejní mluvčí Dana Čírtková s tím, že tento úsek dělníci neopravují, ale mezi rizikové patří obecně.

Dlouhé kolony

Následkem oprav jsou častější i několikakilometrové kolony aut. Třeba loňská oprava D1 u Rousínova měla celý podzim na svědomí každodenní trápení řidičů, kteří nabírali zpoždění několik desítek minut. „Byl to naprostý kolaps. Nikdo neboural, přesto se kvůli hustotě dopravy tvořily obrovské fronty. Občas jsem si raději udělal objížďku až přes Viničné Šumice na Brněnsku," zavzpomínal například řidič Jiří Konečný.

Modernizaci dálnice D1 si naopak pochvalují České dráhy, kterým se zvýšil počet cestujících v úseku mezi Brnem a Prahou. „Opravy na dálnici jsou jedním z důvodů navýšení počtu cestujících o několik desítek procent," sdělila mluvčí drah Kateřina Šubová. Přesná čísla ze strategických důvodů uvést nechtěla.

Navzdory opravám je spokojené i vedení firmy Student Agency, která přes opravované úseky vysílá své žluté autobusy. „Cestujících neubylo loni ani letos. Dokonce máme meziroční nárůst až o čtyři procenta. Děláme vše pro to, aby naše spoje jezdily i přes modernizaci dálnice včas," podotkl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Dodal, že v případě zpoždění přepravce cestujícím nabídne slevu. „Když je to víc než půl hodiny, jde o čtvrtinu z jízdného. Pokud je zpoždění vyšší než hodina, lidé jedou zadarmo," vypočítal Ondrůj.

Na nejfrekventovanější dálnici loni policisté řešili přes sedmnáct set nehod.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE


LENKA GRABCOVÁ

ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Autor: Redakce

9.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

V minulém režimu odmítli jít na vojnu. Vrchní soud přehodnotil vinu šesti mužů

Žáci 1.A ze ZŠ ve Zbýšově s paní učitelkou Marcelou Bartošovou.

NAŠI PRVŇÁČCI: školáci z Neslovic, Ostrovačic, Tetčic, Tišnova a Zbýšova

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Hasiči nacvičovali záchranu zaklíněného člověka. Zpod trolejbusu z kovošrotu

Brno - Zvedání několikatunového trolejbusu si vyzkoušeli hasiči v brněnském kovošrotu. Pracovníci všech směn ze stanic Brno-město si tak nacvičili náročnou činnost. Rychlost jejich zásahu totiž jednou může zachránit lidské životy.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Jižní Morava – Jiří Mihola je lídr jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 11 do 12 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

VOLEBNÍ ONLINE: Do koalice s Babišem nikdy nepůjdeme, uvedla Krutáková

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Jana Krutáková je lídryní jihomoravské kandidátky hnutí Starostů a nezávislých pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 13 do 14 hodin odpovídala na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení