V drážní komunitě se po nehodě začalo mluvit o obrovském štěstí. A také o duchapřítomnosti strojvedoucího, který měl instinktivně použít rychlobrzdu a zabránit případnému neštěstí.

„Nedokážu si představit následky, kdyby se to stalo v úseku, kde se jezdí ještě vyšší rychlostí a souprava takto najela do výhybky. Při vykolejení vlaku by šlo o životy,“ řekl Deníku jeden ze zdrojů z železničářského prostředí. Jméno si vzhledem k trvajícímu vyšetřování a závažnosti události nepřál zveřejnit. Redakce ho zná.

„Mohla jet souběžně v protisměru jiná souprava od Brna a došlo by ke střetu obou vlaků. Je to obrovský průšvih, i když se nikomu nic nestalo. Jsem zvědavý na závěry vyšetřování,“ dodal muž. Deník na problém upozornil už ve středu.

CO SE STALO?

  • Železniční koridor na sever od Brna ochromila minulou středu mimořádná událost v blízkosti vlakového nádraží v Blansku.
  • Mezinárodní expres Praha – Budapešť s několika desítkami cestujících tam zničil ve směru na Brno výhybku a vjel částečně do protisměru.
  • Vše se obešlo bez zranění a vykolejení soupravy.
  • Škoda je zřejmě v řádu statisíců korun.
  • Správa železnic zatím vyšetřování neuzavřela a nechce ho v tuto chvíli příliš komentovat.

Podle prvotních informací Deníku, které redakci sdělily zdroje blízké dráze, měl mít zmíněný vlak stanicí Blansko volnou cestu a zabezpečovací systém nehlásil žádné nebezpečí nebo závadu. Respektive neměl zaznamenat, že jedna z výhybek blokuje trasu.

Správa železnic zjišťuje, co v Blansku minulý týden způsobilo dopravní kolaps. | Video: Deník/Jan Charvát

Vlak přibržďoval při průjezdu blanenským nádražím na osmdesátku a vzápětí zdemoloval výhybku, která mu podle všeho stála mimo systém v cestě. Souprava pak vjela částečně do protisměru.

„Netuším, jak k tomu mohlo dojít, když měl mít vlak volno. Jestli byla závada na výhybce a zabezpečovací systém ji nehlásil? To je věc, která se musí vyšetřit,“ řekl další z železničářů.

Před mimořádnou událostí se měli v daném místě pohybovat muži v oranžových reflexních oděvech a údajně pracovat na údržbě kolejiště a výhybky. Došlo právě tady k omylu a technické závadě, která mohla vést ke kolizi na trati? Co dalšího nehodě předcházelo? Na to Správa železnic zatím neodpověděla.

Deník také zajímalo, zda už případně vyloučila pochybení strojvedoucího a výpravčího, u kterých zdroje ze železnice v počátcích vyšetřování naznačovaly, že za nehodu nemohou.

„Správa železnic mimořádnou událost v Blansku nadále vyšetřuje. Probíhá stahování dat ze zabezpečovacího zařízení, vyšetřovatelé provádějí také pohovory s dotčenými zaměstnanci. V takto rané fázi není možné jednoznačně říci, jaká byla příčina vzniku mimořádné události. Vyšetřujeme skutečně všechny okolnosti, které k ní mohly vést,“ sdělil v pondělí mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Kolizi si řeší interně právě Správa železnic. Drážní inspekce tam podle mluvčího Martina Drápala vůbec nebyla.

„V případě této mimořádné události jsme vlastní šetření nezahajovali a šetření na místě jsme neprováděli. To prováděli zaměstnanci provozovatele dráhy Správy železnic,“ uvedl Drápal.

Autobusy místo vlaků

K nehodě na trati došlo krátce po desáté hodině ráno. Místo osobních vlaků vozily cestující autobusy. Dálkové spoje dráhy odkláněly přes Havlíčkův Brod. Částečně provoz obnovily před druhou hodinou odpoledne. Zcela bez omezení byla trať průjezdná až před osmou hodinou večer.

„V důsledku mimořádné události v Blansku bylo zrušeno zhruba osm vlaků a přibližně patnáct vlaků nahradily autobusy. Jednalo se o čtyři vozidla, která jezdila kyvadlově v úseku Blansko – Adamov,“ informoval mluvčí společnosti České dráhy Petr Šťáhlavský. Kromě ní jezdí po této trati také společnost RegioJet a nákladní dopravci.

VIDĚLI JSTE? Vývar za bůra a guláš za patnáct. Retro ceny v Bořitově přilákaly davy lidí

Speciální akce s retro cenami přilákala do Jídelny pod Chlumem v Bořitově na Blanensku davy lidí. | Video: Deník/Jan Charvát