Při sérii návštěv zkoumali dvanáct zařízení. „Nejpřísnější omezení platila v zařízeních pro cizince. Lidé tam informace dostávali pouze v češtině, takže jim mnohdy nerozuměli. Jediný kontakt měli třikrát denně s personálem při výdeji jídla,“ uvedla právnička Barbora Matějková. Také zmínila, že jim chyběl přístup k čerstvému vzduchu.

Zástupkyně ombudsmana řekla, že v zařízeních pro cizince byly výrazně omezena práva tamějších obyvatel. „Vládla tam atmosféra, v níž se vytrácelo vnímání umístěných jako lidí. Brali je hlavně jako zdravotní hrozbu,“ zhodnotila Šimůnková.

Desetiletý Matěj zavolal pro svou matku, která zkolabovala, sanitku.
Po cestě do Brna mu zkolabovala matka. Desetiletý hrdina sám zavolal sanitku

Problematický byl podle právničky Terezy Hanalové také zákaz vycházení. „Lidé nemohou být v nevýhodě kvůli tomu, že žijí ve specifických podmínkách. Veřejnost i v době nouzového stavu mohla chodit ven,“ poznamenala Hanalová.

Sérií návštěv chtěli zjistit nedostatky a přinést tak doporučení, jak by se situace mohla řešit lépe, kdyby v budoucnu opět nastala.

KAROLÍNA LUNDOVÁ