Kvůli Babišově blokaci totiž kabinet musel odložit přípravu tendru na výběr nového provozovatele letecké záchranky. Dvěma soukromým provozovatelům včetně Alfa-Helicopter obsluhující jižní Moravu však na konci roku smlouva končí a hrozí tak, že od ledna 2017 nebude mít kdo leteckou záchrannou službu provozovat. „Máme jediné hledisko a stanovisko, od prvního ledna 2017 musí být letecká záchranná služba zajištěná ve stejné kvalitě a rozsahu, jako dnes," zdůraznil hejtman a předseda Asociace krajů Hašek.

Česká republika má síť deseti stanic letecké záchranné služby. Osm z nich nyní provozují soukromé firmy, po jedné policie a armáda. „Je lepší, aby stát měl vlastní kapacitu letecké záchranné služby," vysvětlil Babiš.

Navrhuje, aby policie a armáda zajišťovala službu nově ve více krajích. Jedním z nich má být právě ten Jihomoravský.

Podle největších nemocnic v kraji je ale zbytečné měnit něco, co funguje. „Proč by měla leteckou záchranku provozovat armáda a policie, mi není jasné. Je jedno, kdo pacienta přiveze, hlavně jde o to, aby ho někdo k nám dopravil. Policie už kdysi leteckou záchranku provozovala a nefungovalo to. Od té doby, co ji provozuje Alfa-Helicopter, jsme zaznamenali výrazný posun v kvalitě," tvrdí ředitel Fakultní nemocnice Brno Roman Kraus.

Podle Haška by byl přechod na nového provozovatele velmi náročný. „V případě, že službu bude provozovat stát, bude nutné přechodné období na technická opatření včetně pořízení vhodných lehkých helikoptér či stavební úpravy heliportů a dalšího zázemí pro letecké záchranáře, na které budeme žádat peníze ze státního rozpočtu," doplnil Hašek.

O připravenosti armády a policie pochybuje i ředitel brněnské Fakultní nemocnice u svaté Anny Martin Pavlík. „Pacientům je jedno, jestli pro ně přiletí vojenská či soukromá helikoptéra. Pochybuji, že jsou ty vojenské zdravotnicky připravené. Bude to stát jen hodně peněz," myslí si Pavlík.

Miliardy navíc

Ministerstvo obrany už vyčíslilo náklady na zavedení a provoz vrtulníků na osm miliard. Podle rozvahy ministerstva obrany by musela nakoupit dvanáct vrtulníků a vyškolit dvaasedmdesát pilotů, šestatřicet palubních techniků, 135 techniků a šestasedmdesát zdravotníků.

Ani armáda či policie přitom nemají dostatečný počet vrtulníků a potřebnou posádku. „Armáda ani policie nemá technické vybavení. Heliporty navíc nemají certifikáty vhodné pro armádní vrtulníky," vyzdvihl Hašek.

Podle ředitele jihomoravských záchranářů Milana Klusáka je nyní důležitá jen jedna věc. „Jde nám hlavně o to, aby se o provozovateli už konečně rozhodlo," zhodnotil.