V případě zamýšlené dálnice D43 z Brna do Moravské Třebové za to opět mohou zásady. „Od hranic s Pardubickým krajem až po Lysice na Blanensku je koridor připravený a dálnice je vedená jako veřejně prospěšná stavba," přiblížila mluvčí Jihomoravského krajského úřadu Monika Brindzáková.

Problém ale je úsek od Lysic po Kuřim a Troubsko s Ostrovačicemi na Brněnsku. Zásady územního rozvoje pouze vymezují varianty budoucího možného vedení dálnice. „Nyní připravíme územní studii, která vyřeší varianty v okolí Brna, a z ní poté vyjde aktualizace krajských zásad, která rozhodne o vedení celé dálnice. To vše musíme stihnout do října 2019," popsal postup náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček. Podle něj zatím nejde odhadnout, kdy na postavenou dálnici vjedou první auta. „Záleží to i na tom, kdy stát uvolní peníze na výstavbu, orientačně se ale mluví o roku 2035," nastínil náměstek.

Jiná situace panuje v jižní části kraje s dálnicí D52, která dosud končí u Pohořelic na Brněnsku. „Celá trasa je už v zásadách vymezená a lze tak nyní žádat o vydání územního rozhodnutí," doplnila Brindzáková.

Podle Malečka se ale stavba ještě může zkomplikovat. „Je otázka, jak přesně ředitelství silnic a dálnic vyřeší oblast kolem Novomlýnských nádrží a zda někdo zásady nenapadne," připomněl Maleček.

Celostátní síť dálnic: přibude jen 16 kilometrů

Příští rok nadělí silničáři tuzemským řidičům jen necelých 16 kilometrů nových dálnic. A vysněných 2000 kilometrů páteřní sítě autostrád se dočkáme nejdříve v roce 2030.

Příslovečné světlo na konci „dálničního tunelu" ale přesto svítí. Stavbu osmi klíčových dálnic a jedné železniční trati dosud blokovaly zrušené posudky vlivu na životní prostředí (EIA). Bez nich nebylo možné kopnout do země. To se změní. Tři povolení už stát vydal. „Tento týden vydáme další dvě. Drtivá většina pak bude vydána do konce ledna," potvrdil Deníku ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). O které dva úseky jde, ale zatím prozradit nechce.

Silničáři mají v tuto chvíli naplánováno sto projektů pro dálnice a silnice I. třídy. Loni a letos rozdělali 41 staveb, v roce 2017 to bude 38 a o rok později 44 stavebních akcí. V kilometrickém vyjádření chtějí pracovat na 227 km silnic, z toho 168 km budou autostrády.

Už v srpnu 2017 bychom se mohli svézt po D11 až do Hradce, krátce poté přibude úsek D4 u Příbrami a D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. Na podzim pak řidiči šlápnou na plyn na části obchvatu Českých Budějovic mezi Borkem a Úsilným.

Na sklonku loňského roku se rychlostní silnice proměnily na dálnici a tabulkově tak máme aspoň v částečném provozu 17 dálnic z 19 plánovaných. Jen pět dálnic je ale kompletních (D5, D2, D10, D64 a nově i D8). I proto budou řidiči letos bedlivě sledovat dostavbu posledního desetikilometrového úseku D1 Přerov – Říkovice. První auta by tudy měla projíždět v roce 2019. A pokud pojedete na stávající D1, dejte nohu z plynu v opravovaných úsecích. V roce 2017 se na pěti místech objeví měření rychlosti úsekovými radary, které silničáři od června do října testovali mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Za čtyři měsíce tam porušilo pravidla 153 tisíc řidičů! 

Pro zvětšení klikněte na obrázek!

Novinky na autostrádách.