Historie slaniska podle vedoucího Správy chráněné krajinné oblasti Pálava Jiřího Kmeta sahá do roku 2007.

„Při trasování obchvatu Mikulova byla objevena velmi silná populace solenky Valerandovy. Je to vzácný rostlinný druh, který se objevuje pouze v letech, kdy je dostatek srážek,“ uvedl.

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.
Spor o obchvat Mikulova pokračuje. Vrací se ke krajskému soudu

Při trasování odborníci zjistili, že někdo zaváží tento prostor výkopovou zeminou, což následně zarazili. „Kompenzační opatření proto spočívá také v odtěžení navážky, která se tam v roce 2007 objevila. Terén se upravil tak, aby tam rostliny opět mohly vyklíčit,“ podotkl Kmet.

V únoru to bude rok, co státní silničáři kompenzační opatření vybudovali. „O území se budeme starat tři roky. Za rok existence jsme zaznamenali velmi dobré výsledky,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Ochráncům přírody vyšli vstříc také při obchvatu Břeclavi.

Zdroj: ŘSD

Silničáři chtěli u obchvatu Mikulova loni v listopadu požádat o stavební povolení a letos začít stavět. Ostravský krajský soud ale na podzim zrušil územní rozhodnutí. V prosinci pak Nejvyšší správní soud rozsudek krajské instance zrušil a vrátil k dalšímu řízení. „Tak jsem zvědav, jak dlouho to bude nějakému spolku trvat, než zase podá stížnost. Nekonečný příběh,“ komentoval na sociální síti Ondřej Fornál.

U Pasohlávek vznikne i čínský lázeňský komplex. Hotovo by mělo být do roku 2026.
Sanatorium Pálava je blíž realitě. Vybrali projekční společnost

Stavba se táhne už řadu let. Ředitelství silnic a dálnic už podle ředitele brněnského závodu Davida Fialy prověřovali i povolení pro celý úsek od vodní nádrže Nové Mlýny až na státní hranici podle nového zákona. „Nyní vyhodnocujeme význam a dopad rozsudků Nejvyššího správního soudu na přípravy staveb D52. I nadále evidujeme vysokou připravenost dokumentace pro povolení stavby na všech úsecích mezi Novomlýnskou nádrží a státní hranicí," informovala Trubelíková.

Na českém území chybí ještě třiadvacet kilometrů dálnice D52, od roku 1996 se nekoplo do země. Rakouská část je prakticky hotová.