Kvůli opravám mají například problém lidé z Lipůvky na Blanensku, kudy denně projíždí tisíce aut ze směru od Svitav na Brno. Život jim komplikuje objížďka kvůli uzavírce v Kuřimi. „Odhaduji, že doprava narostla hned několikanásobně. Týká se to aut i kamionů. Lidé jsou z toho všeho nešťastní, zhuštěný provoz navíc znečišťuje ovzduší," podotkl starosta Ivo Pospíšil.
Podle Hany Chalupské z brněnské iniciativy Dejchej Brno lidé moc možností, jak se proti zhoršenému ovzduší můžou bránit, nemají. „Nejúčinnější je poslat starostovi vesnice, kudy objížďka vede, stížnosti. Je důležité ho přinutit, aby u orgánů, které mají opravu na starosti, vyjednal náhradu nebo opatření proti zvýšenému popílku," vysvětlila Chalupská.
Podle starostky Komořan na Vyškovsku Marie Šimáčkové, jejíž vesnici trápí kvůli objízdné trase i několik tisíc aut denně navíc, je největší problém neukázněnost řidičů. „Nerespektují dopravní značky, pod vlivem navigace se pak dostávají do obce a neví, jak dál," uvedla starostka. Na neukázněné šoféry si podle ní stěžují i lidé z vesnice.
Upozornění na webu? Mnohdy nestačí
Profesionální řidič Tomáš Nepustil naopak tvrdí, že značení je mnohdy nesmyslné. „Z jedné objížďky se člověk dostane na jinou a motá se v kruzích. Místo aby úřady vyšly řidičům vstříc, pořádně spolu nejednají," řekl. Největší problémy mu prý dělají uzavírky v okolí Brna, kudy musí denně cestovat.
Podle ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jana Zouhara ale řešení není tak jednoduché. Se státním Ředitelstvím silnic a dálnic mají pravomoci rozdělené. „Někde jsme museli plány pozměnit. Například v Podolí na Brněnsku jsme v červenci chtěli kvůli opravám otevřít provoz na silnici jen v jednom směru, ale nakonec jsme z plánu kvůli jiným uzavírkám ustoupili," přiznal.
Také Ředitelství silnic a dálnic se snaží při opravách silnic spolupracovat. „Lidi před opravami informujeme na dopravních webových stránkách. Mnohdy to nestačí. Důležité je, aby si lidé zvykli na objízdné trasy. Kolony aut už nejsou tak dlouhé," informoval ředitel brněnské pobočky David Fiala.
Naopak ve Valticích na Břeclavsku, kudy kvůli uzavřené silnici v sousední Lednici projedou denně tisíce aut, a to i těch nákladních, lidem větší provoz nevadí. „Nechci říkat, že změna není cítit. Že je u nás směrem od Mikulova velký provoz, na to už jsme zvyklí. Zatím však o výrazných komplikacích nevím, město zacpané není," nechal se slyšet starosta Valtic Pavel Trojan. Zároveň upozornil, že nedávno byla situace opačná. Řidiči měli uzavřenou silnici na Břeclav a museli tak do Mikulova jezdit právě přes Lednici.
Zatímco většina opravovaných silnic v jihomoravském kraji se řidičům otevře ještě letos na podzim, některými z nich určitě neprojedou. Silničáři totiž plánují další uzavírky. Stavební stroje tak auta vystřídají například v Šakvicích na Břeclavsku či Štěpánovicích na Brněnsku.
Důvodem rozsáhlých oprav jsou peníze z evropských fondů, ale i pomoc od české vlády. „Letošní rok byl první v patnáctileté historii krajů, kdy uvolnila peníze na opravy krajských silnic," vysvětlil jihomoravský hejtman Michal Hašek. Jižní Morava tak dostala navíc 350 milionů korun, za které kraj nechal opravit pětačtyřicet kilometrů silnic.