Firma Karlovarské minerální vody se rozhodla z orlic vytvořit umělecká díla. „V ochranném pásmu mohou být. Na ploše bývalých orlů už nebudou žádná komerční loga a sdělení,“ uvedl pro Deník Rovnost mluvčí společnosti Pavel Novák.

Úředníci z ministerstva dopravy oznámili, že orli jako reklama v ochranném pásmu u dálnice být nesmí. Na umělecká díla se však zákon nevztahuje.

Počty poutačů, které nechalo od dálnic odstranit Ředitelství silnic a dálnic:

D1: 409
D2: 98
D52: 5

Čtyři orly u dálnic v České republice už firma nechala přeměnit, další změna čeká. Včetně jihomoravských. Spolupracuje s Akademií výtvarných umění a Galerií hlavního města Prahy. „Příprava projektu, povolení úřadů, úprava statusu na umělecké dílo, výběr motivu a přeměna trvá dlouho,“ odůvodnil prodlevy Novák.

Hustopečská starostka Hana Potměšilová zastává k orlici neutrální postoj. „Městu billboard nijak neprospívá, ani neškodí. Ale nevím, proč má být u dálnice umělecké dílo. Podle mě to řidiče odpoutá od řízení,“ řekla.

Na nebezpečnost reklamních poutačů poukazují odborníci. „Billboardy řidiče ruší. Soustředí se víc na ně a nevěnují se řízení,“ řekl dřív psycholog Centra pro dopravní výzkum Pavel Řezáč.

Zákaz billboardů na dálnicích potvrdil nedávno ústavní soud, na který se obrátilo se stížností několik senátorů.

Podle ministerstva dopravy už většina z nich od dopravních tepen zmizela. „Podél dálnic jsme odstranili 912 billboardů. Další desítky si rozumní majitelé odváží sami. Vlastníci zbývajících desítek rozhodnutím soudu ztratili poslední naději, že jsou jejich poutače legální,“ sdělila mluvčí rezortu Lenka Rezková.

Likvidaci billboardů odmítal Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Zákon jeho představitelé označili za nesmyslný a protiprávní. „Rozhodnutí ústavního soudu respektujeme, členové svazu dotyčné billboardy odstranili loni,“ vzkázal mluvčí svazu Lukáš Váňa.

Problémy s billboardy:
Legální poutače nadále zůstávají například v zastavěném území obcí.
Zákaz billboardů u dálnic a silnic první třídy platí od září 2017.
Billboardy nesmí být v ochranném pásmu 250 metrů od dálnice.
Podle ministerstva dopravy zůstávají u dálnic už jen desítky reklamních poutačů.