VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pobyty v cizině: hit jsou Alpy, výlety na kole. Čeští turisté jsou konzervativní

Jižní Morava - Čtyři pětiny Čechů jezdí aspoň jednou za rok na dovolenou. Většina volí jako cílovou destinaci oblíbené Chorvatsko, čím dál častěji hledají zážitky například při vysokohorské turistice. S výlety jim pomáhají cestovní kanceláře. Jen na jižní Moravě je jich více než 150. Některé trápí potíže s nedostatkem peněz. Po dubnovém krachu brněnské kanceláře se na zaplacený zájezd nepodívalo 350 lidí.

21.5.2015 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Redakce

Na hory, k moři, letadlem či lodí. S přicházejícím létem Jihomoravané začínají plánovat prázdninové dovolené a nabídky cestovních kanceláří se rozrůstají. „Češi jsou hodně konzervativní a o exotické lokality moc nestojí," tvrdí Eva Mráčková z Asociace cestovních kanceláří.

Na konci devadesátých let a po roce 2000 mnoho cestovních kanceláří zkrachovalo. „Bylo nemožné konkurovat nízkým cenám, které nabízely na takzvaných dumpingových zájezdech některé tehdejší kanceláře," připomněla Taťána Ledererová z brněnské cestovky Brenna, která jako jediná ve městě funguje už od začátku devadesátých let.

Sázka na kvalitu

Klíč k úspěchu tkví podle majitele bučovické cestovní kanceláře Grand travel Michala Navrátila ve vynikající úrovni služeb. „Spokojený klient je nejlepší reklama. Nejenže se vrátí, ale doporučí nás i známým. Zatím nám tak každoročně narůstá počet zákazníků," řekl Navrátil.

Přesto některé cestovní kanceláře stále krachují. Jako v nedávné době brněnská kancelář Iason. „Krach nastal kvůli dlouhodobé krizi v Řecku, oslabení koruny a pozdním platbám od našich smluvních prodejců," odůvodnil dřív majitel Nikolaos Hassiotis. O vrácení peněz za svůj zájezd od pojišťovny tak nakonec žádalo 350 lidí.Pro zvětšení klikněte.

V podobné situaci se na jižní Moravě nacházejí další dvě cestovní kanceláře. „V úpadku je i firma Galatea a Majestic Travel. Za posledních pět let skončilo v Jihomoravském kraji celkem jedenáct kanceláří," vypočetla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

Podle Mráčkové krach brněnské cestovky ale neznamená, že je situace na trhu pro cestovní kanceláře nepříznivá. „Turistika je živý organismus a neustále vznikají nové cestovní kanceláře a agentury. Jiné na druhé straně svou činnost tlumí nebo končí. Obor je velmi stabilní a podstatní hráči na trhu jsou stále stejní," ujistila.

Bonusy navíc

Některé kanceláře kromě zájezdů nabízejí i pojištění, aby si vylepšily roční příjem. „Poskytujeme pojištění na léčbu v zahraničí, prodáváme vstupenky na kulturní a sportovní akce, jízdenky na autobusy v tuzemsku i zahraničí, dál nabízíme sterilované české jídlo pro klienty, co mají ubytování v apartmánech, které je vhodné pro celiaky, kardiaky nebo diabetiky," vyjmenovala referentka břeclavské pobočky cestovky Travel Club Tišnov Magdaléna Danešová.

Kromě pobytů u moře lidé čím dál častěji vyhledávají cyklistické pobyty či vysokohorské sporty. „Před patnácti lety, když jsme začínali, s námi vycestovalo sto lidí ročně. Teď je to pět tisíc," porovnal zájem Aleš Paděra z cestovní kanceláře Alpina. Největší zájem je podle něj o cyklistiku v jižní Francii.

Směr Egypt? Do letadla ji nevzali

Brno - Loni v říjnu se těšila na dovolenou v Egyptě. Místo balení na cestu se třiadvacetiletá Simona Malanová nakonec bála o peníze. „Šest dní před odjezdem nám z cestovní kanceláře přišel e-mail. Napsali, že pro nás nemají místo v letadle," diví se Brňanka. Kancelář prodala zájezd víc zájemcům, než kolik si zakoupila letenek od aerolinek.

Malanová a její rodiče, se kterými měla do Afriky odcestovat, dostali několik řešení. „Mohli jsme letět v nejbližším volném termínu nebo ve stejném na jiný zájezd. Poslední možnost byla vrácení peněz," vypočítává.

Zvolili třetí variantu. Kancelář musí peníze vrátit do třiceti dnů. „Místo toho nám pořád chodily omluvné e-maily, že termín splacení musejí odložit, protože peníze nemají," popisuje Malanová obtíže.

Peníze dostala až za tři měsíce. „I když nám slibovali odškodné, nic navíc jsme nedostali," stěžuje si.

Na právníka se přesto neobrátila. „Znám ale další lidi, kteří měli se stejnou cestovní kanceláří problém a podali na ni trestní oznámení," tvrdí Malanová.

Do Egypta nakonec i s rodiči odletěla, ačkoli až s třítýdenním zpožděním. „Obrátili jsme se na jinou cestovku, která nám zajistila zájezd v nejbližším volném termínu. Navíc do stejné lokality," říká mladá žena.

Cestovním kancelářím přes problémy stále důvěřuje. „Příště ale pojedu s nějakou známější a větší, se kterou má někdo z mého okolí dobrou zkušenost," usmívá se Malanová.

Majitelka cestovní kanceláře: Nejcitlivější barometr jsou ceny

Znojmo - Cestovní kancelář ABC Tours vznikla ve Znojmě před pětadvaceti lety. V té době to byla jedna z pěti podobných firem ve městě. „Založil ji můj otec. V rodině se traduje, že myšlenka ho napadla při lahvi červeného vína," usmívá se současná majitelka Denisa Morovićová.

Jak se to stalo?

Tehdy si jako porevoluční ředitel lízal rány z bojů proti tunelářům a kariéristům. Řekl si, že bude dělat jen pro sebe a svoji rodinu. Než dopil druhou lahev, na papíře měl jméno firmy a maskota, tedy okřídleného slona.

Na co jste po revoluci lákali?

Začínali jsme s poznávacími zájezdy do okolních zemí. Obchodní turistiku jsme zase směřovali do Emirátů a Istanbulu, kde jsme zřídili i pobočky. Klientela tehdy byla převážně z Prahy a větších měst. To se časem ukázalo jako naše slabina.

Museli jste proto změnit strategii?

Ano, reagovali jsme zřízením vlastní mezinárodní zájezdové dopravy. Teď už máme sedm autobusů a firma se rozrostla o kamionovou dopravu a spediční činnost.

Co u klientů rozhoduje při výběru destinace pro dovolenou?

Třeba vliv nepříznivých událostí v mezinárodní politice. Pokud v Paříži v ulicích hoří auta, klesne tam prodej zájezdů. Stejné je to se situací v Řecku nebo na Ukrajině. A pak okolnosti, o kterých ví jen cestovka. Ceny zájezdů jsou však nejcitlivější barometr. Vliv má i navýšení o tisíc nebo dva tisíce korun.

Na co nového lákáte zákazníky?

Nabízíme BBB (z anglického bus-bed-breakfast autobus-postel-snídaně, pozn. red.). Klient si může vybrat buď jen dopravu, ubytování nebo snídani. Tato nabídka získává na oblibě, a to především u mladých lidí.

Autor: Alžběta Nečasová, Redakce, Ilona Pergrová

Preferujete domácí dovolenou před pobytem v zahraničí?

ANO

55 %

NE

45 %

Hlasovalo: 42

Anketa byla ukončena

21.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Krajský rozpočet je přebytkový, dvě miliardy míří na opravy silnic a dopravu

Showroom, za který architekti Chybík a Krištof dostali ocenění.

Dům z židlí zaujal porotu. Chybík a Krištof získali prestižní cenu

Soud propustil Rusa obviněného ze znásilnění nezletilé. Vyhoštění platí

Brno - Znovu bude svobodně chodit, ale ne na českém území. Soud propustil z vazby pětašedesátiletého Rusa Valeriye Lebedeva, který podle obvinění v roce 2011 a 2012 čtyřikrát znásilnil patnáctiletou dívku. Kvůli jejímu pronásledování a ukradení osobních materiálů však nesmí muž vstoupit pět let na území České republiky a dostal dvouletou podmínku. Rozsudek je zatím nepravomocný. 

Klubovna i rozhledna. Brňané rozdělili miliony z participativního rozpočtu

Brno /INFOGRAFIKA/ - Šestnáct z čtyřiaosmdesáti návrhů v projektu Dáme na vás dostane peníze z rozpočtu. Získaly nejvíce hlasů Brňanů. Studie na bezpečnou stezku pro chodce a cyklisty, která propojí Žebětín a Bystrc s Kohoutovicemi. Návrh, který v hlasování projektu Dáme na vás Brňany zaujal nejvíce. Hlasování skončilo v noci na čtvrtek. Lidé podpořili také třeba stavbu rozhledny v oboře Holedná. 

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

Brno /FOTOGALERIE/ – Vítězný vtip, který ponižuje ženy. Anticenu Sexistické prasátečko organizace Nesehnutí letos získal facebookový příspěvek Free Radia, který označila za nepřijatelný naprostá většina hlasujících. „Dvaadevadesát procent lidí označlo za nepřijatelný obrázek souložícího páru na pracovním stole, který hlásal větu Cesta k úspěchu nemusí být složitá,“ popsala za organizátory Kristýna Pešáková.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT