Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podnikatelé z Blanenska volají po R43. Oddalování stavby brzdí rozvoj regionu

Blanensko - Oddalování stavby silnice R43 brzdí na Blanensku rozvoj měst a obcí. Výstavbu má urychlit vydání zásad územního rozvoje.

19.6.2015 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Adam Knesl

Velkoopatovická společnost P-D Refractories vyrobí ročně kolem osmdesáti tisíc tun výrobků. Devadesát procent produktů rozváží po silnici. Dělníci auta vždy naloží na maximum váhy, ale omezují je předpisy.

Po rychlostní silnici R43 by toho mohl tradiční výrobce žáruvzdorných materiálů vozit mnohem víc. „Ročně k nám přijede čtyři až pět tisíc kamionů. Byli bychom rádi, kdyby ti, kteří do toho mají co mluvit, výstavbu urychlili. Napomohlo by to rozvoji naší společnosti," uvedl technický ředitel společnosti Pavel Ondra.

Silnice je pro podnikatele klíčová i podle radního Boskovic a jednatele společnosti EKO-DOMOV Pavla Schwarzra. „S tempem příprav výstavby nejsme spokojení. Na dopravě po silnici jsme absolutně závislí. Dovážíme produkty ze zahraničí a provozujeme i internetové obchody. Nyní jsme ale tak trochu odříznutí od světa. Špatně se jede ve směru do Brna i do Prahy. Silnice R43 je důležitá pro rozvoj celého regionu. Řidiči by díky ní mohli pohodlněji cestovat třeba do zaměstnání a podnikatelům by stoupl zisk," okomentoval Schwarzer.

Místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková uvedla, že významná dopravní tepna odvede část aut ze středu Boskovic. „Městem projíždí čím dál více řidičů. R43 by pomohla zlepšit situaci například v ulicích Sokolská a Havlíčkova," řekla Vítková.

Podnikatelé, radní Boskovic i zástupci Jihomoravského kraje tento týden o výstavbě R43 společně jednali. Shodli se na tom, že přípravy je potřeba urychlit. „Stávající silnice vůbec nestačí a situaci je nevyhnutelné řešit víc než kdykoliv jindy. Prioritou je nyní dokončení nových zásad územního rozvoje. Bez nich totiž silnici nelze postavit. Jihomoravský kraj plánuje zásady vydat v druhé polovině roku 2016. Celá republika je má, jen jižní Morava ne, protože dosud nedokázala najít nejvhodnější řešení," sdělil poslanec Jaroslav Klaška. Upřesnil, že kraj vybere nejvhodnější variantu silnice v letošním roce.

Na silnici má vláda podle něj dostatek financí. „Takzvaný Operační program Doprava II. končí v roce 2020. Proplacení musí proběhnout do roku 2022. I proto je nezbytné všechny diskuze o R43 časově ohraničit," vysvětlil Klaška.

Podle radního Jihomoravského kraje Antonína Tesaříka je důležité s obcemi, přes které silnice povede, neustále diskutovat. Tak, aby zásady územního rozvoje ustály případnou žalobu. „Kraj nyní vyhodnocuje čtyřiadvacet připomínek obcí včetně městských částí Brna. Týkají se zejména řešení silnice R43 v úseku Troubsko/Ostro­vačice – Kuřim a v úseku Kuřim – Lysice. Obce upřednostňují variantu vedení koridoru dál od jejich center," uvedl Tesařík.

Zásady územního rozvoje na Blanensku před časem napadly například Chrudichromy. Přidaly se k žalobě, která se dostala až na stůl Nejvyššího správního soudu v Brně. Ten nařídil kraji, aby důležitý dokument nechal předělat. „Momentálně k silnici zaujímáme neutrální postoj. Samozřejmě budeme bojovat za to, aby byla trasa co nejdál od obce. Původně měla vést přímo po tělese Hitlerovy dálnice. Spousta obyvatel je ale stále proti výstavbě. A já jako starosta musím hájit jejich zájmy. Pro nás není tolik podstatná dobrá dostupnost do Brna nebo rozvoj podnikání. Nám jde hlavně o tom, aby naše obec nebyla zamořena hlukem a prachem," uvedl starosta Chrudichrom Pavel Holub.

Proti původní trase protestovali i Sudičtí. „Dříve se s námi nikdo nebavil, ale teď se nám kraj snaží vyjít vstříc. Pro nás je nemyslitelné, aby šla silnice po trase Hitlerovy dálnice. Auta by pak jezdila v úrovni střech domů. Teď ale existují i další varianty. Nejschůdnější je pro nás ta, která navrhuje vést trasu za tělesem, které bude sloužit jako protihluková stěna. Rozvoji regionu nechceme bránit donekonečna," přiblížila starostka Sudic Olga Dočkalová.

Podle mluvčí Ředitelství silnic dálnic Niny Ledvinové však plány na výstavbu silnice zbrzdilo zrušení původních zásad územního rozvoje. „Termín zahájení stavebních prací značně přesáhne rok 2020," uvedla Ledvinová.

Autor: Petra Srstková

19.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Jiří Mihola z KDU-ČSL.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Ilustrace bydlení a stavby bytových domů.

Zelená pro dalších čtyři sta bytů. Nový komplex v Králově Poli získal povolení

AKTUALIZOVÁNO

VOLEBNÍ ONLINE: Brno musí mít nové nádraží, řekl kandidát lidovců Klaška

Jižní Morava – Jaroslav Klaška je dvojka jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek dopoledne odpovídal na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

V minulém režimu odmítli jít na vojnu. Vrchní soud přehodnotil vinu šesti mužů

Brno – Odmítli jít na vojnu, systém za to muže posílal do vězení. Případy z minulého režimu projednával ve středu Nejvyšší soud v Brně. Šest odsouzených pocházelo z různých částí země, jedna věc je ale spojovala. Všichni vyjádřili odpor k povinné vojenské službě z náboženských důvodů. Pět se hlásilo ke Svědkům Jehovovým, jeden k Adventistům sedmého dne. Muže ve třech případech soud zprostil viny, další tři musel ze zákona předat příslušnému soudu, který rozhodne o obžalobě.

NAŠI PRVŇÁČCI: školáci z Neslovic, Ostrovačic, Tetčic, Tišnova a Zbýšova

Brněnsko – Podívejte se na tablo novopečených prvňáčků z tišnovské základní školy ve Smíškově ulici a neslovické, ostrovačické, tetřické a zbýšovské základní školy. Prostřednictvím našeho seriálu Naši prvňáčci bude redakce představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol. Rodiče a blízcí žáků každou středu najdou v tištěném vydání na straně 4 a na webu prvňáčky z regionu. Deník si tak mohou koupit na památku.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení