Z obrovského čísla byl ochromený i šebrovský starosta Jiří Nechvíle. Hlavně v Kateřině, kde sice obec leží mimo hlavní tah, ale platí tam omezení rychlosti na padesát kilometrů v hodině, na přikázanou rychlost přibrzdí jen málokdo. „Proto se už dlouhou dobu snažíme celý průtah Šebrovem i Kateřinou upravit. V plánu máme vytvoření více přechodů pro chodce, zpomalení aut při vjezdu do obce vytvořením ostrůvků uprostřed silnice, úpravu křižovatky na Vranov nebo přesun autobusových zastávek," vysvětlil Nechvíle.

Projekt má být hotový zhruba za měsíc, pak začnou obchůzky úřadů a žádosti o povolení. Cesta pod Správou a údržbou silnic navíc patří Jihomoravskému kraji, který má při žádosti o úpravu poslední slovo.

Zkouška rychlosti

Od podzimu mají dva nové radary také Černohorští. Auta jedoucí ze Žernovníku i Býkovic totiž u cedule označující začátek městyse prý rozhodně nebrzdila. Kvůli tomu se ozvaly i desítky Černohorských, nedaleko totiž stojí i zastávka autobusu. „První dva měsíce jsem provoz sledoval a zhruba sedmdesát procent řidičů přibrzdilo. Myslím, že měřiče mají ale účinek jen pro ty, kteří si uvědomí, že mají zpomalit. Doneslo se ke mně totiž, že mladí šoféři prý kolem radaru jezdili schválně rychle a zkoušeli, jestli dobře měří," popsal starosta Černé Hory Ondřej Měšťan.

Jelikož se v Černé Hoře měřiče osvědčily, měl přibýt ještě třetí v kopci u vjezdu do obce od Brna. Od toho ale vedení městyse nakonec upustilo. „Nedoporučil nám to odbor dopravy blanenského úřadu, ani dopravní policie. Navíc v tom kopci není prostor, kam radar umístit," podotkl Měšťan.

Na vlastní náklady

Obce sice měřiče pořizují na vlastní náklady a právě s dopravní policií konzultují vhodná místa, kam měřiče umístit. Ne všude jsou totiž radary žádoucí. „Na jednu stranu působí preventivně. Měly by být tam, kde jsou blízko i přechody pro chodce, zastávky autobusu nebo zúžení silnice. Nyní jich ale hromadně přibývá, a pokud budou radary i tam, kde to není třeba, řidiči se vůči nim stanou imunní," sdělila blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Černohorskému starostovi i jeho kolegovi z Lažan Vlastislavu Hemzalovi prý k zabrzdění pomáhá i reflex způsobený blikáním ukazatele. Upoutá to totiž pozornost více, než kdyby barevné číslo jen svítilo bez efektů. „Pokud nejsou kolony, kdy to řidiči nemají šanci rozjet, tak zrovna u nás v Lažanech padesátkou do obce vjíždí málokdo. Když na mě ale zabliká sedmdesátka, vím, že mám sundat nohu z plynu. Řidiče, kteří jezdí střemhlav, to ale stejně nedonutí zabrzdit ani tak," povzdechl Hemzal.