Spor o výjimku pro zásah do biotopu zvláště chráněných živočichů při plánované stavbě rychlostní silnice R55 se opět vrací k Městskému soudu v Praze. Brněnský Nejvyšší správní soud ve středu vyhověl kasační stížnosti Dětí Země a pražským soudcům nařídil, aby žalobu aktivistů znovu projednali.

„Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 29. 12. 2011 se ruší a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení," stojí v rozsudku brněnského Nejvyššího správního soudu ze dne prvního srpna.

Děti Země jsou s výsledkem spokojeni. Podle předsedy společnosti Miroslava Patrika je spokojenost hned dvojí. „Za prvé jsme rádi za rychlost, s jakou soud rozhodl. Nejvyšší správní soud navíc rozhodl tak, jak jsme předpokládali, a to tak, že podle nás městský soud rozhodoval nezákonně a navíc i nepřezkoumatelně, protože rozsudek je velmi stručný. Důvody, proč to zamítá, jsou pak podle nás v uvozovkách mimo realitu," reagoval na novou situaci Patrik.

Naopak k rozhodnutí se zatím nevyjadřoval Městský soud v Praze. Jak uvedla jeho mluvčí Martina Lhotáková, pokud Nejvyšší správní soud rozhodl o věci, o které dříve rozhodoval Městský soud v Praze a vynesl rozhodnutí ve středu, k věci se vyjádří až poté, co se se středečním rozhodnutím Nejvyššího správního soudu seznámí. „My jsme soud a na stanoviska účastníků nereagujeme, pouze rozhodujeme ve věcech, které nám přísluší," uvedla Lhotáková.

Z dalších průtahů naopak nemá radost starosta Bzence Pavel Čejka. Ten byl mezi těmi, kteří při projednávání u Nejvyššího správního soudu drželi v ruce transparent s tím, aby se rychlostní silnice začala stavět. „Celou situaci dali k novému projednání. Osobně to vnímám jako špatné rozhodnutí, protože těmito bezdůvodnými odvoláními nemá silnice šanci, aby se její stavba spustila," řekl Čejka.

Kasační stížnost má podle Patrika pět bodů, mezi kterými je například to, že se spis doplňoval o nové podklady. Správa chráněné krajinné oblasti však Děti Země o těchto změnách podle Patrika neinformovala, aby se k věci mohly vyjádřit. „Chyběl i geologický průzkum a migrační studie obojživelníků. Stanovisko EIA pak považujeme za nezákonné," vyjmenoval Patrik obsah stížnosti.

Sporný úsek prochází přes cenné přírodní lokality na Hodonínsku, zejména ptačí oblast Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví, což dlouhodobě kritizují ekologové. Podle nich lze silnici postavit tak, aby se chráněným územím vyhnula, a to po levém břehu řeky Moravy. Zpochybňovaná výjimka se týká zásahu do biotopu šesti druhů vzácných živočichů – tří druhů žab, jednoho netopýra, ještěrky obecné a krahujce obecného.

Rychlostní silnice R55 v budoucnu povede z Přerova přes Hulín, Otrokovice, Uherské Hradiště a Hodonín do Břeclavi. Dosud jsou dokončené jen tři dílčí úseky, například obchvat Otrokovic a křižovatka s D1 u Hulína.