K největšímu zdržení při cestě autem totiž podle něj docházelo právě v rakouských obcích za hranicemi. Potvrdila to i Pavlína Komínková z Blanska. „Nejhorší vždy bývala situace před Poysdorfem, kde jsou tři semafory,“ uvedla žena.

Degustátoři hodnotili vzorky pro titul Šampiona Salonu vín pro rok 2018. Tím se stal Ryzlink vlašský od Nového vinařství v Drnholci.
Šampionem Salonu vín je drnholecký Ryzlink vlašský

Výstavba nového úseku A5 trvala dva a půl roku a stála 282 milionů eur. Rakušané už tak za deset let stačili dokončit celou dálnici s výjimkou devítikilometrového úseku těsně u hranic.


To na české straně zůstává léta plánovaná dostavba navazující dálnice D52 mezi státní hranicí a Pohořelicemi na pomezí Břeclavska a Brněnska stále jen na papíře. Práce brzdí problémy s krajskými zásadami územního rozvoje. Ty už poněkolikáté napadli odpůrci stavby u soudu. „Šancí na zrychlení je změna zákona a zjednodušení povolovacího procesu u klíčových staveb. Návrhy na úpravy zákonů představí ministr dopravy Dan Ťok v nejbližších dnech,“ vzkázal mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje nejprve výstavbu obchvatu Mikulova, a to od roku 2020. „Poslední úsek dálnice, přechod přes novomlýnské nádrže, má být hotový až po roce 2025,“ přiznal mluvčí státního podniku Jan Studecký.
Pro zvětšení klikněteZdroj: Deník/Markéta Evjáková
Neustálé posunování termínů vadí starostovi Mikulova Rostislavu Koštialovi. „Je to ostuda českého státu, že není schopný prosadit klíčovou dopravní tepnu, která je ošetřená česko-rakouskou smlouvou,“ vzpomenul velkou podpisovou slávu Koštial.

Mezi Dolním Rakouskem a jižní Moravou často cestuje také šéf znojemské průvodcovské agentury Lukáš David. „Rakušané nám v tomto případě opět ukazují, jak se dá pracovat, Morava bohužel stále zaostává,“ uvedl David.

Proti výstavbě D52 zůstávají dlouhodobě například obyvatelé Dolních Dunajovic na Břeclavsku. Za důležitější považuje tamní starosta Josef Hasník výstavbu obchvatu Břeclavi.

O dálnici mezi Vídní a Brnem∙ V pátek začíná sloužit nový úsek dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem.
∙ Je dlouhý 25 kilometrů, výstavba trvala 2,5 roku a stála 282 milionů eur.
∙ Na rakouské straně zbývá dokončit už jen 9 kilometrů dálnice A5 těsně u hranic.
∙ Zatím jediný hotový úsek navazující dálnice D52 mezi Pohořelicemi a Brnem je v provozu od roku 1996, od té doby se na české straně nekoplo do země.
∙ Nejbližší plánovanou stavbou je obchvat Mikulova, má začít v roce 2020.

Ilustrační foto
Co s kapesným a jak si hlídat účty. Projekt naučí děti lépe zacházet s penězi