Cítím to jako naši ostudu. K něčemu jsme se zavázali (mezivládní dohodou podepsanou v roce 2009 – pozn. autora) a nejsme schopní postavit ani jednu cestu za deset miliard. Starosta Mikulova Rostislav Koštial (ODS) má jasno: Neustále odsouvaná dostavba rychlostní silnice R52 od Pohořelic k rakouským hranicím nám dělá u sousedů špatné jméno. Zvláště poté, co před týdnem začaly práce na další části navazující dálnice A5. Už u Poysdorfu.

Rakušané se tak se stavbou posunuli pouhých patnáct kilometrů od hranic. „Vnímám určité napětí. Rakušané se mě pořád ptají, kdy konečně začneme i my. Na druhou stranu tím, že oni pokračují, svítá určitá naděje, že se snad něco konečně pohne i u nás," přiblížil svůj pohled Koštial.

Toho těší, že Jihomoravský kraj už zveřejnil nový návrh zásad územního rozvoje. Právě jejich zrušení Nejvyšším správním soudem v roce 2012, mimo jiné i na popud několika nespokojených obcí z Břeclavska s plánovanou trasou rychlostní silnice, vystavilo plánům na R52 zatím poslední stopku. Už nyní je tak jasné, že Rakušané budou u hranic s dálnicí o několik let dříve. Možná už v roce 2018. To výkupy pozemků na takzvaný obchvat Mikulova začnou nejdřív v roce 2016.

Hrozící „špunt"

První muž příhraničního Mikulova to vnímá. Stejně jako nebezpečí dopravního kolapsu na české straně hranic. „Nyní zahájený úsek stavby rakouské dálnice mě ještě tolik netrápí, špunt bude vznikat ještě před naším územím. Pokud ale budou pokračovat až kilometr před hranici, jak plánují, mohlo by to Mikulovu přinést problémy," neskrýval Koštial obavy.

Ten tvrdí, že v Mikulově byly hodně znát dopravní omezení na rakouské straně, když se dálnice stavěla u Mistelbachu. Aut přes město pod Pálavou najednou jezdilo méně. Po dokončení čtyřproudé cesty se ovšem jejich počet naopak jednoznačně zvýšil nad předcházející úroveň. „Přesná čísla nemám k dispozici, ale skočilo to určitě o tisíce aut denně," odhadoval starosta.

To představitel nedalekých Dolních Dunajovic Josef Hasník (nez.), který je naopak proti rozšíření R52, má na zahájení prací na další části přibližující se rakouské dálnice zcela jiný pohled. „Vnímám to jako řešení dopravní situace Poysdorfu. Jaký vliv to bude mít na nás, nedokáži říct. Je to věc Rakušanů. Taky se nás v roce 1998 neptali, jaký máme názor na to, že oni si zákonem stanovili hraniční přechod v Mikulově. Do té doby bylo usnesení naší vlády jen přes Břeclav," připomenul Hasník.

Výstavbu nového úseku dálnice A5 od Schricku vedle dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla a rakouského ministra dopravy Aloise Stögera v Poysdorfu symbolicky zahajoval také jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Za účasti několika tisíc obyvatel okolních měst a obcí. „Byl to silný zážitek a velká inspirace pohnout dostavbou dálnice i v České republice," napsal Hašek na svém webu, aniž by jakkoliv komentoval svůj podíl spoluzodpovědnosti za současnou mizerii.