Za letošek policisté v regionu řešili už čtyři dopravní nehody s účastí cyklistů. „Za celý loňský rok jich bylo sedmadvacet, takže očekáváme, že v sezoně další přibudou. Občas se stane, že řidič od střetu s cyklistou ujede, ale tyto případy jsou ojedinělé a stávají se maximálně dvakrát do roka," uvedla vyškovská policejní mluvčí Iva Šebková.

Nárůst cyklistů na silnicích souvisí podle některých lidí i se stoupajícími cenami benzinu. „Hodně lidí se snaží ušetřit za dopravu, tak vytahují stará kola a nechávají si je opravovat. Při dnešních cenách pohonných hmot a jízdného v hromadné dopravě se není čemu divit. Já také překonávám kratší vzdálenosti radši na kole," sdělil majitel obchodu s jízdními koly Marek Hynšt.

I on už přitom zažil na silnici nepříjemné setkání. „Jednou mě předjížděl motorkář v prudké zatáčce. Jel opravdu rychle, takže musel motorku hodně naklopit a na okamžik se tak jeho hlava dostala na úroveň mých řidítek, přitom byl ode mě jen několik centimetrů daleko. Vážně jsem se bál, že se srazíme, vzhledem k jeho rychlosti bychom oba nejspíš skončili těžce zranění," řekl Hynšt.

Po podobných zkušenostech tak stejně jako mnoho jiných cyklistů raději volí méně vytížené trasy. „Když se chci projet na kole, tak jedu většinou do lesa nebo někam, kde není provoz. Horší to mají lidé, kteří na kole jezdí do práce, ti se provozu většinou nevyhnou," dodal Hynšt.

Podle motoristy a autoopraváře Pavla Vařeky však nejsou cyklisté na silnicích tak velký problém. „Ve Vyškově je dost cyklostezek a lidé využívají, takže jich na silnici dost ubylo. Trápí mě spíš bezohlední chodci, kteří jsou schopní vyjít na přechod bezprostředně před autem, takže řidič musí prudce brzdit," upozornil Vařeka.

Nejrizikovější skupiny cyklistů jsou podle policistů děti, které neznají dopravní předpisy, a důchodci, kteří je buďto neznají nebo porušují. „Například když si důchodci na řidítka pověsí tašky s nákupem, ohrožuje to jejich rovnováhu při jízdě. Proto to zákon zakazuje. Lidé na tento zákaz často nedbají a potom se na silnicích stávají krizové situace," upozornila mluvčí Šebková.

Právě kvůli tomu v minulých týdnech uspořádali policisté preventivní akce na dopravních hřištích, které měly za úkol seznámit děti s dopravními značkami a základy bezpečnosti silničního provozu. „Od deseti let totiž můžou děti jezdit na kolech po silnici bez doprovodu staršího člověka a je tedy důležité, aby znaly zásady bezpečné jízdy," vysvětlila Šebková. Dodala, že je zarážející, jak málo dětí zná základy pravidel silničního provozu.

Děti podle ní často nevědí, že se na křižovatkách dává přednost. „Neumějí také dávat znamení o změně směru jízdy. Rodiče by se proto měli zaměřit na to, aby jejich ratolesti znaly základy bezpečné jízdy, snižují tak možné riziko toho, že se jejich dítě na kole zraní," upozornila Šebková. Cyklisté by také stejně jako řidiči neměli před jízdou pít alkohol. „Nejen že tím ohrožují svoji bezpečnost, ale hrozí jim pochopitelně také pokuty. Sankce ve správním řízení je do jednoho promile alkoholu v krvi od dvou a půl tisíce do dvaceti tisíc korun. Nad jedno promile je sankce pětadvacet až padesát tisíc korun," uzavřela Šebková.

PAVEL KUDLIČKA