Tamní tři různě obtížné okruhy o celkové délce osmadvacet kilometrů byly první na jižní Moravě. A k rybníku Olšovci dosud přitáhly tisíce turistů s rodinami. „Mám projeté podobné stezky v okolí Nového Města a Vsetína. Jedovnické singletraily se mi líbí víc. Nejsou roztahané po velké oblasti ani příliš dlouhé. Super je, že i nejobtížnější okruh se dá projet třeba s desetiletými dětmi. Také se mi líbí rozjezdová dráha s vlnami, kterou ocení zejména děti," řekl Petr Kolář z Blanska.

Do Jedovnic vyrazil letos několikrát s přáteli i se synem. Podle provozovatele stezek spolku Singletrail Moravský kras projelo jedovnické singletraily dosud asi pětatřicet tisíc lidí na horských kolech. „Na to, že projekt funguje necelý rok, je to skvělé číslo. Jezdí sem lidé z celé republiky i ze zahraničí. Snažíme se cílit na rodiny s dětmi, tak aby trávily volný čas spolu a aktivně. Stezky mají různou obtížnost, takže ji projedou cyklisté od pěti do sedmdesáti let i starší," uvedl jednatel spolku Petr Vaněk.

Dodal, že do budoucna chtějí síť singletrailových stezek rozšířit. Příští rok má vzniknout další základna pro cyklisty. Po Jedovnicích tentokrát v Mariánském údolí v Brně-Líšni s přibližně dvaceti kilometry nových stezek. „V tuto chvíli jednáme o povolení k vybudování stezek s vlastníky pozemků. Od kraje a města máme přislíbené dotace," upřesnil Vaněk s tím, že nové stezky v Mariánském údolí by měly stát asi deset milionů korun.

Singletraily mají v budoucnu vést z Mariánského údolí přes obec Mokrá-Horákov a Hostěnice do Jedovnic. „To je zatím ale hudba vzdálené budoucnosti," poznamenal Vaněk.

Výstavbu tratí uvítali zastupitelé městské části Brno-Líšeň. „Už v minulosti jsme řešili otázku, jak oblast Mariánského údolí zatraktivnit. Chceme místním rozšířit možnosti volnočasových aktivit, projekt tedy podporujeme," sdělil před časem Deníku Rovnost zastupitel Michal Hrazdíra.

Rozšíření stezek plánuje Singletrail Moravský kras i na Blanensku. Jedná s majiteli pozemků v okolí Kotvrdovic, Senetářova a Ruprechtova. „Narazili jsme ale na problémy ohledně nevyřešených restitucí rodu Salmů," řekl Petr Vaněk.

Podle Pavla Mauera, zástupce ředitele Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny, který spadá pod brněnskou univerzitu, nyní lesníci vyhodnocují dopad provozu jedovnických stezek a velkého počtu cyklistů na polesí. „Se Singletrail Moravský kras máme smlouvu na využívání našich pozemků, po kterých vedou singletrailové stezky v okolí Jedovnic. Dohodli jsme se, že se tam letos přeloží asi čtyři kilometry stezek. Byly souběžné s cestami, po kterých jezdila naše technika, a mohlo docházet ke kolizím," upřesnil Mauer.

SMĚR BUKOVINKA?

Dodal, že ve hře je v budoucnu ještě vybudování asi šestikilometrového singletrailu z Jedovnic, přes Křtiny do Bukovinky. „O trase na Bukovinku ale není ještě rozhodnuto. Než vyhodnotíme současnou situaci, je počet kilometrů stezek na našich pozemcích zatím konečný," řekl Mauer.

Biker Petr Kolář si myslí, že cyklisté nemohou jízdou po singletrailech přírodě zásadně ublížit, a nové trasy v okolí Jedovnic by uvítal. „Já jsem pro rozšíření těchto tras. Nemyslím si, že by to přírodě uškodilo. Lesní technika dokáže podle mě udělat větší škodu než cyklista na kole. Ale chápu, že lesníci mají strach, aby třeba lidé neodhazovali v lese odpadky," dodal muž.