Vandalové se činí hlavně v noci. V loňském roce podle mluvčího Kubáta celkové náklady na odstraňování graffiti v republice přesáhly pět milionů korun. „Skutečná škoda je však zhruba dvojnásobná," vyčíslil Kubát.

Odstraňování výtvorů je navíc náročné. „Při opakovaném odstraňování dochází k poškození laku vozu. Odstranění jednoho metru čtverečního graffiti vyjde zhruba na pět set korun," zmínil mluvčí.

Vlak tažený legendární prototypovou lokomotivou zvanou Cecula.
Z Veselí vyrazí legendární lokomotiva Cecula, zastaví ve Slavkově a Bučovicích

České dráhy připravují společně s objednavateli dopravy, jimž je například Jihomoravský kraj, několik opatření, jak znečišťování vlaků zabránit. „Například obnovením a rozšířením antigraffiti nátěrů nebo polepů. Některé vlaky plánujeme také dovybavit vnitřním a vnějším kamerovým systémem," nastínil Kubát.

Už nyní pak dopravce spolupracuje s bezpečnostními agenturami a republikovými policisty. Například ve vytipovaných lokalitách jsou hlídky aktivnější. „Do budoucna chceme ještě více střežit místa, kde k útokům dochází. Plánujeme obnovy zabezpečení objektů, jako rekonstrukce oplocení, kamerové systémy. K dispozici by měly být i hlídky se psy," doplnil Kubát.

České dráhy vypraví parní vlak Skaličák na slavnosti chřestu v Ivančicích
Parní lokomotivou na Slavnosti chřestu. Z Brna do Ivančic pojede historický vlak

Problémy s graffiti na vlacích registruje také RegioJet. V Jihomoravském kraji však soukromý dopravce oproti jiným krajům eviduje méně incidentů. „Je to způsobeno i skutečností, kdy nám v Brně nocuje méně souprav, než například v Praze," podotkla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.