Cestujícím ale vadí, že tudy musí nyní jezdit často v několik desítek let starých soupravách. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se jedná o dočasné řešení, než postupně dojde k obnově vozového parku za moderní stroje.
Jaké typy spojů v současnosti ve zmíněném úseku České dráhy provozují?
Jedná se o dva typy spojů. Regionální vlaky (osobní a spěšné vlaky) a dálkové spoje linky R 11 Svitava Brno - Praha. U obou typů dochází k obnově vozidlového parku.
Můžete upřesnit, v jakém rozsahu?
V případě regionální dopravy se přechází na nové jednotky Moravia Jihomoravského kraje, který je vlastník jednotek. Jejich dodávky jsou ale bohužel ze strany výrobce zpožděné, proto musíme po přechodnou dobu využívat starší typy vozů. Aktuálně je v provozu šest dvouvozových jednotek a zahájení zkušebního provozu s cestujícími u čtyřvozových jednotek očekáváme během nejbližších dní. V případě linky R 11 Svitava Brno - Praha je přechodně na zhruba rok a půl zajištěna část spojů, asi jedna třetina, klasickými soupravami. A to v důsledku vyšších stupňů plánovaných obnov jednotek InterPanter a z důvodu instalace nového zabezpečovacího systému ETCS do těchto jednotek. Na jednu jednotku tohoto typu připadá už přibližně 1,7 milionu ujetých kilometrů.
Řada cestujících si na staré vlakové soupravy na opravené trati stěžuje…
V souvislosti s přechodným nasazením dálkových souprav v regionální dopravě jsme zaznamenali stížnosti na dveře takzvaného otočného typu na uvedené trati. Cestující na této lince jsou zvyklí na dveře předsuvné, které jsou používané v regionálních soupravách a ovládají se jiným způsobem. Na ostatních linkách, kde je uvedený typ dálkových vozů dlouhodobě používaný, jsme nárůst stížností na dveře nezaznamenali.

Je současný stav ze strany Českých drah řešitelný? Věnujete starým soupravám vyšší kontrolu i péči?
K podstatné změně nyní dochází právě přechodem na nové vlaky Moravia. Zde jsou dveře ovládané tlačítky a jsou blokovány od nulové rychlosti, stejně jako u jednotek RegioPanter, které v regionu také provozujeme. Obecně všechny vozy jsou kontrolovány podle stanovených předpisů. Pokud dojde k závadě dveří za provozu, jsou dveře označeny jako nepoužitelné, uzamčeny a v depu jsou následně opravené. Pokud je možné provést opravu přímo na soupravě, provádí se bez vyřazení vozu v depu, v případě větší opravy se vůz ze soupravy odstaví do dílny. Tento postup platí pro všechny typy vozů a souprav.
Vnímáte aktuální použití vozů z dálkových vlaků pro příměstskou dopravu jako problém?
Jsou nasazeny přechodně z důvodu pozdních dodávek jednotek Moravia. Nejsou speciálně koncipovány pro příměstskou dopravu. Jsou to rychlíkové vozy. Například mají úzkou uličku, užší dveře, jiný typ ovládání dveří, nejsou bezbariérové a tak dále. Proto jako dopravce děláme všechny kroky k rychlému uvádění dodaných jednotek Moravia do provozu. Jednotky Moravia jsou přímo koncipované pro regionální a příměstskou dopravu v Jihomoravském kraji.