Sociolog z Masarykovy univerzity v Brně Roman Vido tvrdí, že jde spíš o výjimku. „Podle statistik víc než dvěma třetinám dětí nosí dárky právě Ježíšek, zbytku pak Santa Claus," vysvětlil Vido.

Podle něj vždy záleží na rodičích. „Především z reklam k nám Santa proniká stále častěji a mírně deformuje křesťanskou představu," dodal.

Tradice na ústupu?

Ústup tradičních Vánoc kritizuje třeba dětský psycholog Petr Satař. „Vystresovaní rodiče se honí po obchodech a zapomínají na to důležité. Hektičností svátků pak trpí hlavně děti," uvedl s tím, že ty potom nevědí, kdo jim dárky nosí. „Jestli tlustý strejda v červeném kabátě, nebo miminko v jeslích," poznamenal.

Třídní učitelka prvňáků z břeclavské základní školy v Komenské ulici Michaela Barnetová si přesto myslí, že Ježíšek v ohrožení není. „Děti příběhy o Santovi znají, ale dárky jim nenosí," řekla.

Téměř všechny děti věří na Ježíška minimálně do sedmi let. Problémem s pravdou se podle odborníků rodiče nemusí příliš zatěžovat. „Děti na to přijdou samy ve správný čas a vypořádají se s tím," podotkl Satař.

Trpět podle něj můžou pouze ty, které Ježíškovi připisují zázračnou moc. „Například pokud se rodiče často hádají, dítě si od něj namísto hraček může přát fungující rodinu," vysvětlil psycholog.

Devítileté dceři Brňanky Lucie Lískové řekli pravdu spolužáci. „Přiznala jsem pak, že většinu dárků kupujeme my. Pod stromkem ale najde malou pozornost i od Ježíška. Nechtěla jsem, aby přestala věřit úplně," uvedla Lísková.

Kromě tradice s dárky rodiče vštěpují dětem i další vánoční zvyky. „Pouštějí lodičky ze skořápek, věší jmelí, rozkrajují jablka a zpívají koledy," sdělila Gabriela Málková, která už patnáct let učí v mateřské škole v brněnské Kneslově ulici.

Nejoblíbenější zvyk je podle průzkumů zdobení vánočního stromku. „Následuje zapalování svíček na adventním věnci," dodal Vido.

Zlatý důl

Vánoční atmosféra láká i do kostela. „Zájem dětí o duchovní hodnoty je dlouhodobě stabilní. O Vánocích se jim nejvíc líbí betlém nebo půlnoční mše na Štědrý večer," podotkl blanenský farář Jiří Kaňa.

Děti jsou před Vánoci zlatý důl pro obchodníky. „Slyší na chytlavé melodie a lákají je barevné nápisy. Donutí své rodiče ke koupi drahé hračky nebo elektroniky," informoval marketingový odborník Vladimír Kuchař.

Letos se můžou těšit hlavně na interaktivní dárky. „Milují nové technologie, především tablety nebo plyšáky s chytrým telefonem," vyjmenoval Kuchař.

EMA ZEZULOVÁ