Znovín Znojmo je největším producentem tohoto vína ve znojemském regionu. „Svatomartinského vyrobíme podobné množství jako loni. Připravíme opět sto dvacet tisíc litrů z odrůd Svatovavřinecké, Svatovavřinecké rosé a Müller Thurgau. Zapojili jsme se již před osmi lety, hned, jak Národní vinařský fond uvedl tuto značku na trh. Podle mého názoru jde o výbornou propagaci moravských vín," přiblížil ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.

Z vinařské znojemské podoblasti uvedli loni na trh Svatomartinská vína také vinařství Ampelos či vinaři Jan Plaček a Jaroslav Tichý.

Ne všichni vinaři ale značku Svatomartinské vyhledávají. Označit své mladé víno tímto názvem se stále brání nejedno zdejší vinařství. Na trh totiž uvádí svá mladá vína pod vlastními, často dlouhodobě zavedenými značkami.

Jako třeba Vinné sklepy Lechovice. Důvodem je kromě historických souvislostí i odrůdová omezenost Svatomartinských vín. „Vyrábíme mladá vína již řadu let. Je to prostě historicky dané. Mladá vína vyrábíme z Iršaie, Muškátu i Mülleru Thurgau. Rozhodneme se vždy podle toho, jak se nám jednotlivá vína jeví," vysvětlil technolog Vinných sklepů Lechovice Jan Hrachovský.

Vlastní mladá vína má i vrbovecké Vinařství Waldberg, které je vyrábí z odrůd Müller Thurgau nebo Svatovavřineckého. „Na trh víno uvádíme pod značkou Waldberg Nouveau," přiblížil Pavel Filipovszki z Vinařství Waldberg Vrbovec.

Mladá vína pod vlastní značkou putují na trh i z Lahoferu a Vinařství Hort. „Měl jsem mladá vína daleko dříve, než Vinařský fond uvedl na trh značku Svatomartinské. Naše mladé víno označujeme jako Veselé víno. Letos produkujeme pět tisíc lahví, byla totiž poměrně malá úroda," vysvětlil Jiří Hort z dobšického vinařství.

Poprvé začali vinaři vyrábět Svatomartinské pod ochrannou známkou v roce 2005.

Stále populárnější mladé víno opatřené chráněnou značkou Svatomartinské nesmí opustit lahve dříve než jedenáctého listopadu v jedenáct hodin a jedenáct minut. Svatomartinské mají lidé stále raději. Pijí ho poprvé právě na svatého Martina a jí k němu pečenou husu.

Lahve se Svatomartinským lze v obchodech lehce poznat podle speciální etikety. Je na ní znak znázorňující svatého Martina na koni. „Na marketink a propagaci věnujeme každoročně částku kolem osmi milionů korun," uvedl za Vinařský fond Pavel Večeřa.

Než se ovšem mladé víno dostane do lahví a zamíří na trh, musejí nejdřív odborníci zaslané vzorky ohodnotit a vyloučit ty, které nesplňují poměrně přísná kritéria. Chráněnou značku Svatomartinské uděluje zájemcům Vinařský fond České republiky a na hodnocení se jeho zástupci chystají již za čtrnáct dní.

Známku Svatomartinské koupil vinařský fond od vinaře Jiřího Kopečka z Valtic. „Řada vinařů už pochopila, že je dobré se spojit pod jednu společnou značku. Dokládá to i stále rostoucí počet vinařství a vinařů přihlášených do tohoto projektu," poznamenal již dříve ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec.