Na volně přístupné mapě najdou návštěvníci krom vinařů také vinotéky a distributory vín. „Jen z Jihomoravského kraje je v mapě zapsaných přes dva tisíce míst,“ uvedl jeden jejich tvůrců Petr Javůrek. Mapě se ale do podvědomí místních proniknout příliš nedaří.

To potvrdil i ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška. „O mapě jsem doposud nevěděl a myslím si, že ani většina vinařů o ní neslyšela,“ uvedl. Část profilů v mapě podle něj ani nejsou opravdoví vinaři, ale nadšenci, kteří se například se svým vínem jednou vydali do nějaké soutěže. Některé adresy a jména jsou podle něj pouze převzaté z katalogů vinařských výstav. „Takoví lidé určitě nejsou v databázi vinařské inspekce, a pokud víno prodávají, dělají to na černo,“ konstatoval.

To autoři mapy odmítají. „Neevidujeme pouze samotné prodejce, ačkoliv tvoří většinu profilů na mapě. Uvádíme v ní ale i vinaře, kteří víno vyrábějí pro vlastní potřebu, nebo pouze do soutěží,“ vysvětlil Javůrek. Takto navržená mapa podle něj žádný prodej na černo nepodporuje.

Mate to ale některé uživatele mapy. „Očekával bych, že pokud navštívím nějaké místo, které jsem na této mapě našel, tak tam budu moct nejen ochutnat, ale také si víno koupit,“ uvedl milovník vína Pavel Čech. Za podobou mapy si ale tým Wine of Czechia stojí a tvrdí, že na její tvorbě spolupracuje se samotnými vinaři. Nesouhlasí ani s tím, že je mapa nepřehledná. „Některé uvedené adresy jsou pouze fakturační, náš systém ale taková místa propojuje s těmi, kde si zájemci mohou víno od toho samého vinaře doopravdy zakoupit,“ vysvětlil Javůrek.

Někteří vinaři však o svém profilu na mapě ještě neslyšeli. „Podobných nabídek nám chodí docela dost, tuto konkrétní mapu ale vůbec neznám, ani jsem se nijak nepodílel na tom, aby v ní bylo i naše vinařství,“ uvedl vinař Leoš Horák z Vrbice na Břeclavsku.

To ostatně pro založení profilu na mapě není nutné, podnět pro zavedení nového místa může poslat kdokoliv. Podle tvůrců mapy ale každé místo prochází před schválením kontrolou. „Kontrolujeme správnost údajů, popřípadě doplňujeme ty nejzákladnější. Samotné vinaře přímo nekontaktujeme, dvakrát do roka ale údaje v profilech aktualizujeme,“ ubezpečil Javůrek.

MAREK HADRBOLEC