Mezi nejčastěji jmenovaná kritéria výběru patří cena, rychlost a pohodlí. „Jezdím raději autobusem než vlakem. Je to totiž levnější i rychlejší. Nejradši využívám autobusy RegioJet, protože jezdí často a pravidelně," svěřila se studentka Barbora Řehořová. Do rakouského hlavního města Vídně jezdí z Brna za přítelem, který tam studuje.

RADĚJI VLAK

Spíš vlak na svých cestách volí Martina Skoupá. „Na D1 jsou často zácpy, takže se mi vyplatí jezdit vlakem. Navíc nemusím pořád jen sedět, ale můžu si také protáhnout nohy," ocenila mladá žena. Do Prahy se z Brna přestěhovala teprve před třemi měsíci a na Moravu jezdí často.

Vlakem do Prahy mohou lidé jezdit pouze s Českými drahami. „Vlaky RegioJet jsou připravené jezdit na trase do Prahy od letošního prosince. Do hlavního města navíc pojedou až z Hodonína," informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Žluté soupravy nabídnou dva ranní a dva zpáteční odpolední spoje.

Na nových spojích slibuje společnost stejný komfort jako na ostatních trasách. „Rezervace je vždy součást jízdenky, připojení k internetu, denní tisk zdarma. Dále nabídneme možnost využít zábavního portálu a služeb dětské herny," vyjmenoval výhody Ondrůj.

Právě podle míry pohodlí si vybírá dopravce Adam Horký. „Jezdím téměř denně kvůli práci. Nechci proto trávit čas v horkém autobuse, kde se nedá dýchat ani hýbat nohama. Vyhledávám tedy klimatizované spoje, které jezdí rychle. Třeba Eurolines nabízí větší prostor pro nohy, takže často volím právě tuto firmu," vysvětlil obchodník. Autem nejezdí, protože potřebuje pracovat i na cestě.

Přestože jsou České dráhy zatím jediný dopravce, který ve spolupráci se zahraničními protějšky jezdí do všech tří blízkých hlavních měst, rostoucí konkurenci vnímají. „Nejvíc nám konkuruje individuální automobilová doprava kvůli silnicím, které jsou většinou výrazně kratší. Třeba u spojení Brno Praha je trasa po železnici asi o čtvrtinu delší než po dálnici," porovnal mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj na druhém místě největších konkurentů stojí autobusoví dopravci.

Rozsah konkurence potvrzuje také mluvčí RegioJetu. „Na trasách jsou pro nás konkurence jak České dráhy, tak i autobusoví dopravci. Proto se cestující snažíme získávat hlavně nabízeným pohodlím. Třeba do Prahy navíc vypravujeme šedesát až sedmdesát spojů denně," uvedl Ondrůj.

Zvýšením komfortu chce o zákazníky bojovat také celostátní vlakový dopravce. „Ve vlacích máme k dispozici wifi a zásuvky pro nabíjení elektroniky. Máme také větší stoly, které jsou vhodné pro práci. V první třídě mají navíc cestující k dispozici denní tisk a vodu zdarma. Pro trasu Praha-Brno-Bratislava pořídíme nejmodernější vozy v Evropě," slíbil mluvčí drah Šťáhlavský.

HLAVNÍ JE CENA

Podle cestujícího Jana Koláře je ale pohodlí na krátkých trasách zbytečné. „Vybírám hlavně podle ceny. Tu chvilku nepohodlí zvládnu. Víc mi záleží na tom, abych ušetřil. Rozdíly jsou totiž kolikrát obrovské. Viděl jsem lístky do Vídně i za pět set korun, ale proč bych platil tolik, když se tam můžu dostat i za třetinu?" ptal se mladík.

Z Brna do Vídně vyráží nově autobusy Leo Express. „Jezdíme od konce letošního června. Z Vídně přes Brno vedou spoje do Polska. V rakouské metropoli přitom autobusy zajíždí až k letištnímu terminálu," informoval za společnost mluvčí Radek Šafránek.

Se spolujezdcem neusnete, říká mladík

Jižní Morava - Jedu z Brna do Prahy, pátek kolem šesté ráno, dvě místa volná. Denně napíší na internet takový příspěvek stovky lidí. „Je to výhodnější. Cestuji každých čtrnáct dní autem domů a pokud bych jel sám, nedoplatím se. Ale když vezmu pár lidí, vyjde mě to třeba na čtvrtinu původní ceny," vysvětlil důvod svého přispívání na facebookovou skupinu sdružující zájemce o takzvanou spolujízdu Jan Dvořák.

Zatím vždycky řídil. „Je to výhodné i pro lidi, kteří nemají auto, ale rádi jím jezdí. Často to vyjde levněji než třeba autobusem. Navíc se lidé mnohdy domlouvají i na konkrétním čase," popsal Dvořák. Místa v autě dřív nabízel hlavně kamarádům. Cizí lidi začal brát až později. Okruh spolujezdců se však podle něj často nemění.

Spolujízdu využívá také Anna Nováková. „Stopovat se bojím, tohle mi přijde bezpečnější. Řidiče vyhledávám na internetu, třeba BlaBlaCar. Lidé tam mají své účty a mohou navzájem hodnotit uživatele podle zkušeností," vysvětlila. Jako spolujezdkyně jezdí už půl roku.

MILIONY ČLENŮ

Zmíněný server není jediný, který se tímto způsobem přepravy zabývá. S pětadvaceti miliony uživatelů je největší stránka BlaBlaCar. Služby nabízí ve dvaadvaceti zemích světa. „Více členů, více jízd," hlásá nápis na stránkách. Web nabízí možnosti zadat různé podmínky do formuláře, který pak uživateli ukáže jen nabídky, které odpovídají jeho požadavkům. Členové nabízí různé ceny i komfort.

S náhodnou posádkou spolujezdci nejezdí jen po České republice. „Z Budapešti jsem jel se dvěma studentkami, které tam byly za spolužákem na studijním pobytu. Celou cestu jsme si povídali a díky tomu jsem na dálnici neusnul," ocenil mladík Michal Svoboda.

Pokud se vydá cestující sám na cestu z Brna do Prahy, při průměrné spotřebě šest litrů paliva na sto kilometrů zaplatí přes 370 korun. Když využije možnosti spolujízdy, mohou se jeho náklady na cestu snížit až na sto korun, což je na této trase nejnižší nabídka. Na internetu kromě ceny v seznamu najde, kterým autem pojede a jestli smí uvnitř kouřit nebo cestovat se zvířetem.