Na tuřanském letišti v Brně jsou zatím dva vrtulníky. Jeden slouží policistům při pátrání nebo jiných akcích, druhý je určený pro záchranářské práce. „Jednali jsme s ministerstvem financí i o koupi nového vrtulníku pro Brno. Zatím vyjednáváme cenu, měla by se pohybovat kolem 220 milionů korun," vyčíslil první náměstek ministerstva vnitra Jiří Nováček.

Jihomoravané se údajně ale nemusí bát že, pokud se vrtulník porouchá, k nehodám nikdo nepřiletí. „Policejní vrtulník na záchranářský zvládneme přebudovat přibližně do šedesáti minut. Prostě se vyndají hračky z jednoho stroje a přendají se do druhého," vysvětlil pilot policejních vrtulníků Pavel Forst. Z Prahy potom policisté mohou poslat náhradní vrtulník.

Policisté předpokládají, že na jižní Moravě a ve Zlínském kraji nalétají zhruba 650 hodin ročně. Stát by je to mělo přibližně pětadvacet milionů korun.

Kromě policejních a záchranářských strojů je v hangáru na tuřanském letišti i vrtulník hasičů. „Je speciálně upravený k hašení velkých požárů a převozům většího množství lidí," dodal Forst.

Dodal, že hasičský vrtulník zvládne přepravit i patnáct osob. „V záchranářském letí jenom lékař, záchranář a dva piloti, zpátky se k nim přidá samozřejmě i jeden pacient," řekl pilot.

Právě dva piloti na jeden let jsou největší změnou oproti předchozím rokům, kdy leteckou záchrannou službu provozovala soukromá společnost Alfa Helicopter, kde létal pouze jeden pilot. „V republice máme zhruba dvacet dvoučlenných posádek, které se různě přesouvají. V Brně tedy mohou sloužit lidé z Moravy, ale i z Čech," dodal pilot.

Podepsání smluv se společností Alfa Helicopter prověřovali v roce 2013 protikorupční policisté. Exministra zdravotnictví Tomáše Julínka tehdy obvinili, že tím, že leteckou záchrannou službu provozoval soukromník, stát přišel o téměř osm set milionů korun. Julínkovi policisté vinu neprokázali. Společnosti na konci loňského roku ona kontroverzní smlouva vypršela a provoz převzali policisté.

Výcvik jednoho jejich pilota zabere i roky. „Když přijde pilot po základním výcviku k nám, musí nalétat minimálně 120 hodin ve vzduchu. Někdo to stihne za rok, u někoho to může trvat i tři, záleží na tom, jak je pilot zkušený a schopný," dodal ředitel policejní letecké služby Hytych.

Na simulátoru se potom piloti učí, jak reagovat v krizových situacích. „Musí vědět co dělat, když se jim třeba zasekne motor nebo jim upadne vrtule. Záleží na tom, o co jde, ale občas je možné se jen začít modlit," vysvětlil Hytych. Natrénované zkušenosti potom piloti uplatní hlavně při přistáních a vzletech, které jsou obecně nejnebezpečnější. „Často nepřistávají na heliporty, ale do terénu, třeba někde ve vesnicích nebo na statcích. Náročné je překvapivě i přistání do vysoké trávy. Pilot nikdy neví, jestli v ní není ukrytý nějaký dřevěný kolík," konstatoval Forst. Dodal, že podobná přistání mohou mít i katastrofické následky.

Vrtulníky v kraji:∙ leteckou záchrannou službu na jižní Moravě od 1. ledna provozuje policie
∙ dříve službu v kraji zajišťovala soukromá firma Alfa Helicopter
∙ policisté mají v Brně dva vrtulníky, jeden je určený pro akce spojené například s pátráním po osobách, druhý bude využívat letecká záchranná služba
∙ ministerstvo vnitra jedná o zakoupení dalšího vrtulníku pro Brno. Cena se zatím pohybuje kolem 220 milionů korun
Počet vzletů vrtulníků v kraji:2013: zhruba 640
2014: 741
2015: 955
2016: 849
∙ výjezdy se dělí na primární, kde je možné akutní ohrožení života, a sekundární, kdy vrtulník například převáží pacienta s komplikacemi mezi nemocnicemi