Téměř šest set případů bylo takzvaně primárních. „Jsou to například nehody, u kterých hrozí akutní ohrožení životních funkcí. Je tam třeba člověk v bezvědomí a musíme ho oživovat," sdělila mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová. Dodala, že to jsou případy, kdy je potřeba lékař a může tam být rychleji než pozemní posádka.

Nejčastěji do Brna

Zbytek vzletů tvoří sekundární zásahy. „Tím je myšlený převoz pacienta mezi nemocnicemi, pokud je to neodkladné. Když řešíme kritické stavy či těžká traumata a důležitý je čas. V takovém případě přepravujeme pacienty mezi nemocnicemi vrtulníkem," informovala Zuchová. Zatímco loni helikoptéra zasahovala u 741 případů, v roce 2013 jich bylo o sto méně. Záchranná služba využívá jeden vrtul-ník a jeho vzlet stojí desítky tisíc korun podle toho, jakou vzdálenost uletí.

Let směřuje nejčastěji do Fakultní nemocnice v brněnských Bohunicích. „Představujeme nejfrekventovanější přistávací místo letecké záchranky v kraji. Vozí k nám až tři čtvrtiny všech jejich pa-cientů. Hlavně proto, že máme rozsáhlé úrazové centrum," vysvětlila mluvčí nemocnice Anna Mrázová.

Za měsíc tam budou piloti přistávat na novém heliportu za šedesát milionů korun. „Nahradí stávající plochu u pavilonu T, která byla nevyhovující. Moderní přistávací plocha začne sloužit od konce září. Momentálně dělníci dokončují poslední práce," uvedla mluvčí. Dodala, že heliport bude značně vylepšený. „Nově na něm může přistávat i těžký vojenský vrtulník. U přistávací plochy bude také tunel, kterým se pacient dostane na urgentní příjem. Pod plochou přibude ještě parkovací dům," informovala Mrázová. Zatím to fungovalo tak, že posádka pacienty převážela z vrtulníku do nemocnice venkem.

Postavili nový

Novým heliportem se mohou od začátku letošních prázdnin pochlubit v Hodoníně. Nemocnice žádný neměla a pro pacienty transportované letecky musely posádky jezdit na parkoviště ke hřbitovu. „Přebírání zraněných tam bylo komplikované. Přestože bylo v těchto místech napsané, že řidiči tam parkovat nesmí, nedodržovali to. Když vrtulník potřeboval přistát, neměl kam, protože mu překážela auta. S policií jsme pak museli řešit jejich odklízení. Nyní vrtulník přistane přímo u nás," sdělila ředitelka nemocnice Věra Dostálová.

Přistávací plocha je v zahradě nedaleko zdravotnického monobloku. „Je to zpevněná plocha, která má uprostřed vyznačený červený kříž. Všechno je osvětlené, takže u nás může vrtulník přistávat i v noci. Do budovy to máme třicet metrů," dodala ředitelka. Podle ní se dají přílety vrtulníku do Hodonína počítat každoročně na desítky.