Tímto materiálem zasypali silničáři i část zatáčky při výjezdu ze Židlochovic směrem na Hrušovany u Brna. „Dostal jsem na to několik stížností od obyvatel, ale musel jsem je odkázat na krajskou správu silnic, protože cesta není naše," uvedl starosta Židlochovic Jan Vitula.

Stížnosti motoristů přiznává také Jan Kučera ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. „Volalo mi několik rozhořčených motoristů. Myslím si, že po krátkém vysvětlení problému uznali, že se nedopouštíme žádného zvěrstva. Je potřeba respektovat dopravní značení," poznamenal Kučera.

V prvních dnech lidé směli projíždět zatáčkou sníženou rychlostí třicet kilometrů za hodinu. „Ve vyjetých štěrkových kolejích mají problémy nejen motorkáři, ale také řidiči aut a cyklisté. Místo třicítky tam raději dejte značku tlačit," vzkázal silničářům Sklenář, který místem denně jezdí do práce. Značku omezující rychlost silničáři po vytvoření vodorovného značení odstranili.

Bezpečný průjezd zatáčkou na motorce• Do zatáčky by měl podle rad Besipu motorkář najíždět vždy co největším obloukem ve svém pruhu.
• Rychlost má řešit s předstihem, v zatáčce už se nebrzdí.
• Zmáčknutí brzdy uvnitř zatáčky znamená narovnání motorky, tedy výjezd mimo ideální stopu s hrozbou pádu nebo nárazu do překážky.

Ani Vitulovi se místo nelíbilo. „Je špatně opravené. Mít štěrk v zatáčce není nic příjemného. Myslím, že to silničáři docela odflákli," řekl starosta.

Průjezd zatáčkou ze Židlochovic do Hrušovan na Brněnsku byl smrtelně nebezpečný. Silničáři jej totiž opravili emulzí, z níž se drolil štěrk. Problém mají také motorkáři a cyklisté. Změna povrchu přitom začíná uprostřed zatáčky.

Stejným materiálem opravili krajští silničáři například i most přes dálnici v Rebešovicích na Brněnsku, most přes jezera u Pasohlávek i most mezi Pohořelicemi a Přibicemi.

Správa a údržba silnic pochybení popírá. „Nevýhoda je, že v první fázi po položení je cesta prašná a odletuje z ní část nepřilepeného kameniva. Délka schnutí záleží na průměrných denních teplotách. Stejná technologie se používá na ošetření cest po celé Evropě, například i v Rakousku," řekl Kučera.

Podobnou zkušenost motorkář Sklenář nemá. „Do Rakouska jezdím často a nikdy jsem tam na ničem takovém nejel. Byl jsem na největším srazu motorkářů v Rakousku a české úpravy silnic tam byly horké téma," poznamenal.

Ke zvýšené opatrnosti v těchto místech vyzývá i policie. „Pro jednostopá vozidla je to vždy problém. V těchto úsecích musí být motorkáři opatrní a nesmí riskovat," podotkla policejní mluvčí Andrea Cejnková.

SIMONA ZPĚVÁKOVÁ
MONIKA KRYLOVÁ