Po ladovské zimě touží hodně lidí, mezi silničáři však zřejmě málokdo. Se sněhem jim začíná nejnáročnější pracovní období roku. Přípravy na nastávající zimu zahájili na jižní Moravě už v listopadu.

Krajští silničáři se starají o průjezdnost více než čtyř tisíc kilometrů silnic. „Přibylo jim i přes čtyři sta kilometrů silnic první třídy. Údržba bude efektivnější. Nemělo by smysl, aby sypače jezdily po silnicích první třídy se zdviženými radlicemi,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Hanák.

Pro boj se zimou mají krajští silničáři připravených téměř sedmdesát sypačů. Polovina jich má nová teplotní čidla pro lepší dávkování posypu. „Smluvně máme zajištěných dvě stě padesát traktorů s radlicemi. Navíc je připravených i třináct fréz a dva speciální ledořezy,“ upozornil Hanák. Ve skladech je zásoba čtyřiceti tisíc tun posypového materiálu, kterou lze ještě navýšit.

Odstranění sněhu a ledu z dálnic mají na starosti silničáři Ředitelství silnic a dálnic. „Celkovou údržbu dálnic v republice zajišťuje osmnáct středisek. Každé spravuje přibližně padesát kilometrů dálnic,“ řekl mluvčí ředitelství Jan Studecký. Na dálnice může vyjet přes sto osmdesát sypačů a třiačtyřicet univerzálních aut.

Novinky v údržbě
∙ Krajská správa a údržba silnic spravuje přes čtyři tisíce kilometrů silnic, sypače mají nová čidla pro lepší dávkování posypu.
∙ Brněnské komunikace plánují používat hlavně chemický posyp, zametat silnice budou nově po celou zimu.

V Brně se o zimní údržbu dělí městské části a společnost Brněnské komunikace, která zajišťuje průjezdnost nejdůležitějších silnic. „Domluvili jsme se na jejich častějším zametání. Nově bude firma zametat po celou zimu, dřív to bylo jen před a po tomto období,“ uvedla Radka Loukotová z magistrátu.

Na údržbu mají Brněnské komunikace k dispozici čtyřiadvacet posypových aut. „Zatím jsme měli dva kompletní výjezdy. Druhý teď v neděli,“ informoval provozní ředitel firmy Leoš Chasák. Novinkou letošní zimy má být podle něho důraz na chemický posyp. „Budeme používat hlavně sůl a solanku,“ dodal. Posyp pískem a drceným kamením totiž zvyšuje množství prachu ve vzduchu.

Zimní úklid například na Brně-středu zajišťují podle mluvčí radnice Ivety Fišerové převážně nasmlouvaní dodavatelé.

Na připravenost silničářů je zvědavý řidič David Musil. „Často čtu, jak jsou na zimu připravení a kolik soli mají ve skladech. Při prvním větším sněžení to tak ale často nevypadá,“ sdělil.