Kvůli objíždění asi čtyřsetmetrového úseku je teď hodně rušno například před domem Adély Vlčkové. „Provoz je silný, ale já dřív bydlela v Rousínově a tam, když se někde kopalo, to bylo podobné. Takže jsem zvyklá. Nějak to ještě do konce září přežiju," usmívala se.

Přesně to samé vzkázal šéf vyškovských cestářů, kteří za opravou stojí, Zdeněk Gardelka. „Když jsme to vydrželi víc než rok, jeden měsíc už snad také zvládneme," řekl.

Jenže Vlčková zároveň upozornila, že zvýšený provoz kolem jejího domu není jediným problémem. „Řidiči jsou velmi zmatení a vůbec neví, kudy uzavírku objíždět. Kousek od mého domu někdo nedávno postavil ceduli z papundeklu, na které byla šipka na Brno. Už ji někdo odstranil, ale těch šipek je víc na různých místech. Každopádně ne každý ví, jak se po obci orientovat, řidiči se otáčejí, vracejí. Oficiální značení nejspíš selhalo," upozornila Vlčková.

Zdaleka není jediná, kdo spatřuje v objížďce problémy. „Jejich značení je v Komořanech velice špatné. Kdybych to v obci neznal, ztrácel bych se," zmínil řidič Rostislav Hála. Moudrý z oficiální objížďky nebyl ani redaktor Vyškovského deníku Rovnost.Druhý měsíc je kvůli opravě zcela uzavřený průtah Komořany. Řada řidičů kritizuje značení objížděk, neví, kam mají jet. Někteří se tak postarali o vyznačení vlastní objížďky.

Stanovení přechodné úpravy provozu bylo podle Gardelky velmi složité. „Chvílemi jsme ani nedoufali, že se podaří. Nicméně zpracovala ho odborná firma a projednala celá řada organizací, počínaje policií a všemi dotčenými obcemi. Stížností samozřejmě evidujeme hodně, ať už na nás, na zhotovitele, nebo na obecní úřady," připustil Gardelka.

Znovu připomněl, že situaci výrazně zkomplikovaly současné práce na dálnici D1. „To už jsem komentoval několikrát. Dálnice se opravuje po úsecích mezi Vyškovem a Brnem pět let a my jsme se do opravy silnice II/430 nyní jednoduše museli pustit, abychom na ni mohli čerpat dotace," zdůraznil šéf cestářů.

Vzhledem k souběžným opravám obou dopravních tahů mezi Brnem a Vyškovem není pro řidiče prakticky možné najít objížďku bez nějakých omezení. Od chvíle, co si práce na D1 vyžádaly zúžení jízdního pásu ve směru na Brno na pouhý jeden pruh, se prakticky denně na dálnici ve špičkách tvoří kolony. A rozhodně ne pětiminutové.

Lidmi vyznačená objížďka, o které se zmínila Vlčková, navádí řidiče na místní komunikaci. Ta spojuje Komořany s rousínovskou místní částí Čechyně. Jenže vrátit se z ní zpět na hlavní silnici je s ohledem na další práce v Rousínově dost obtížné. „O této zkratce vím, ale nikdy jsem po ní nejel. Pokud tam nejsou zákazové značky, může se využívat," zmínil Gardelka.

Oficiálně cestu jako objízdnou trasu ovšem nikdo neurčil. Podle všeho si na sebe Komořanští tak trochu upletli bič. „Ty šipky jsme tam dali my a ještě pár místních. Větší provoz u domu nám příliš nevadí, nějak to už skousneme. Chtěli jsme pomoci řidičům, kteří vůbec netušili, kudy mají uzavírku objíždět. Na křižovatkách úplně chybí značky. Jezdí tady teď i kamiony a těžká zemědělská technika. A ve špičce pak auta někdy stojí v dlouhé koloně, než se jim podaří najet na rousínovský průtah," poukázal obyvatel Čechyně Roman Štrajt.

Podle rozhodnutí, které vydal odbor dopravy ve Vyškově, by ve směru z Rousínova na Vyškov měla auta do tří a půl tuny jednosměrně využívat místní cestu v Komořanech. Nezřídka se ovšem stává, že do ní najíždí auta z protisměru. Ty nákladní nad tři a půl tuny jedoucí na Vyškov pak mají Komořany zcela minout a projíždět Habrovany, Nemojany a Lulčí a poté zpět na silnici II/430.

V opačném směru se nákladní auta mají podle úřadu uzavírce vyhýbat přes Dražovice a Letonice, za kterými se napojí na silnici I/50. Auta do tří a půl tuny a autobusy pak mají využívat místní komunikaci v Komořanech.

Podle cestářů jdou práce v Komořanech podle plánu a 30. září skončí. Zároveň se tím uzavře velká rekonstrukce silnice II/430 mezi Rousínovem a Tučapy, o které se mluvilo několik posledních let. „Na jedné straně lidé nadávají na stav silniční sítě, a to ve většině případů oprávněně, a na druhé straně se zlobí, že je opravy omezují," glosoval Gardelka.