Zástupci společnosti Kordis, která je koordinátorem hromadné dopravy v kraji, nedávno podepsali smlouvu na dodávku automatů do vlaků Moravia, na železniční stanice a do některých autobusů. Náklady jsou pětapadesát a půl milionu korun. „S instalací automatů na železniční stanice počítáme v první polovině příštího roku. Automaty do vlaků nainstalujeme na přelomu let 2024 a 2025, do autobusů už na pomezí let 2023 a 2024," uvedl mluvčí firmy Kordis Květoslav Havlík.

Cestující přitom nebudou muset při platbě kartou v novém automatu znát počet zón do cílové zastávky. Na nádražích na jich Moravy bude automatů celkem tři sta. „Děláme všechno pro to, abychom cestujícím nákup jízdenek zjednodušili. Zkušenější cestovatelé si tedy zakoupí jízdenku jen výběrem počtu zón. Méně zkušení mohou zadat cílovou zastávku," přiblížil Havlík.

Cestující hromadnou dopravou v Brně si musejí zvyknout na konec papírové verze šalinkaret - nově budou fungovat už jen ty elektronické.
Konec papírových šalinkaret v Brně: od ledna budou už jen v elektronické podobě

Cestujícím, kteří pojedou po jihu Moravy autobusem nebo vlakem, bude v budoucnu stačit ke koupi jízdenky platební karta.Automaty na platbu kartou. Pro zvětšení grafiky rozklikněte.Zdroj: Deník/Tomáš MarekV nových krajských vlacích bude celkem šestasedmdesát automatů. Vždy jeden v krátké soupravě, v delší dva. „Rozsah instalací a dodávek pro ostatní vlaky bude záviset na smlouvách uzavřených s dopravci a nasazovaných soupravách. Cílem je vybavit automaty co nejvíce vlaků," zmínil Havlík.

Například Anna Pospíšilová si lístky na vlak většinou kupuje online přes aplikace dopravců. „Ale často se mi stává, že zrovna dost spěchám a aplikace je moc pomalá nebo pro jistotu nefunguje vůbec. V takovém případě bych možnost rychle zaplatit kartou využila a ráda, protože by mi to ušetřilo čas, který bych strávila čekáním na pokladnu,” komentovala.

Podle Ladislava Peterky je placení jízdenky kartou cílení spíše na mladší lidi. „Pro starší generaci využití úplně nevidím,” reagoval.

Systém elektronického placení, takzvaný Pípni a jeď, už funguje pár let ve vozech brněnského dopravního podniku. Brněnský dopravce s ním má dobré zkušenosti. „Procento prodaných jednorázových jízdenek přímo ve voze se blíží padesáti procentům. Rekordní počet pípnutí za jeden den jsme zaznamenali 16. prosince loňského roku, a to 58 146," vyčíslila mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.

Elektronická předplatní jízdenka v Brně, takzvaná šalinkarta.
Šalinkartu v Brně má 153 tisíc lidí, dopravní podnik chystá bonusový program

Za necelé tři roky, kdy služba Pípni a jeď v brněnské městské hromadné dopravě funguje, eviduje dopravní podnik přes třiadvacet milionů transakcí na koupi jízdenek za téměř čtyři sta milionů korun. „Jenom za letošní leden bylo 1,1 milionu transakcí," doplnila Doležalová.

Cestujícím, kteří pojedou po jihu Moravy autobusem nebo vlakem, bude v budoucnu stačit ke koupi jízdenky platební karta.Platba kartou za cestu vlakem či autobusem na jihu Moravy v automatu. Pro zvětšení grafiku rozklikněte.Zdroj: Deník/Tomáš MarekDůchodkyně Božena Geherová se přiklání spíše k papírovým lístkům. „Pípání vidím, ale po Brně už mám cestování zadarmo, tak se tím nezabývám. Pro starší lidi, kteří nemají kartu nebo ji nepoužívají, jsou přece jenom ty papírové jízdenky lepší,” řekla žena na nástupišti na hlavním nádraží, kde před nasednutím do vlaku právě označovala papírovou jízdenku.

Automaty ve vlacích budou poskytovat širší sortiment služeb. Umožní i nákup jízdenek jiných tarifů a budou mít větší displeje, což usnadní i ovládání. S možností nákupu i jiné jízdenky, než jen v rámci krajského integrovaného systému, počítají zástupci Kordisu už od začátku provozu.

Šalinkarta z roku 1991.
Obrat v Brně: papírové šalinkarty bude dopravní podnik dál vydávat, víme proč

Problémem nebude ani přestup z vlaku na autobus. Řidič na terminálu pozná, že má cestující zakoupenou platnou jízdenku. „V regionu nechceme cestující zatěžovat nutností při výstupu přikládat kartu nebo něco jiného. Cílem je, aby si cestující koupil jízdenku jen jednou. Jakmile tak učiní, jízdenka k danému nosiči, obvykle platební kartě, sama přiřadí a cestující při kontrolách jen přikládá kartu," vysvětlil Havlík.

S úplným rušením papírových jízdenek zatím zástupci Kordisu nepočítají. „O redukci papírových jízdenek uvažujeme, ale také si uvědomujeme, že stále bude existovat určitá skupina cestujících, která nebude ochotna akceptovat elektronické způsoby placení," doplnil Havlík.

Novinka ve Znojmě:
Systém Pípni a jeď od ledna funguje ve znojemské městské hromadné dopravě.
Podle zkušeností firmy Kordis velká část cestujících přešla na platby kartou zcela hladce.
Už za leden se odbavilo za základní jednorázové jízdenky kartou či přes internetovou aplikaci Poseidon asi šedesát procent cestujících.

MICHAL HRABAL
LUCIE BURIANOVÁ