Pravdou je, že břišní tuk ubírá na sebevědomí v každém věku; a to jak mužům, tak ženám. U mužů je však tento problém častější, a to i díky pivu, v jehož popíjení si Češi udržují první světovou příčku. Kromě podkožního tuku se však může v břiše ukládat i nebezpečný viscerální tuk. Ten obtéká životně důležité orgány a podílí se na vzniku závažných onemocnění včetně rakoviny či diabetu. Spojován je i s vysokým rizikem úmrtí.

S radou, jak se viscerálního tuku zbavit, přišel mexický trenér celebrit Jorge Cruise. Sám kdysi bojoval s nadváhou. Nyní mu je 56 let a jeho břicho je pevné jako skála.

Zapomeňte na cukry

Základním principem „břišní antitukové kúry“ mexického fitness trenéra, zastánce přerušovaného půstu a diety s nízkým obsahem sacharidů Jorge Cruise, je udržet hladinu inzulínu v rovnováze.

„Vyhněte se všem jednoduchým cukrům, včetně těch z většiny ovoce. Vysoké hladiny cukru způsobují, že játra přeměňují přebytečné cukry na tuky, které se ukládají právě v oblasti břicha. Povolených je 15 gramů cukru každý den a šest porcí komplexních sacharidů*,“ popisuje Jorge Cruise svou dietu pro specialistu na hubnutí web Freedieting.

*Poznámka: Doporučená denní dávka sacharidů je 5 až 6 gramů na 1 kilogram tělesné váhy. Například při váze 75 kilogramů činí ideální denní množství sacharidů 375 až 450 gramů. Každá z šesti porcí komplexních sacharidů by měla při této váze mít 62,5 až 75 gramů. Zařadit můžete ovesné vločky, quinou, brambory, batáty, müsli, čočku, cizrnu, rýži, kuskus, žitné pečivo a další.

Jeho dieta slibuje, že už během prvních 14 dní je možné shodit až 6 kilogramů. Mezi povolené potraviny pak patří například kuře, jehněčí maso, mořské plody, vejce, sýr, celozrnný chléb, hnědá rýže, vlašské ořechy, mandle, avokádo, borůvky či ostružiny. Dietní plán je založen na bílkovinách, zdravých tucích a zelenině. Povoleny jsou i některé alkoholické nápoje včetně piva. Ovšem v omezeném množství.

Typický jídelníček pak může vypadat například takto:

Snídaně: 3 vejce a celozrnný chléb s máslem, šálek kávy se smetanou
Svačina: plná hrst vlašských ořechů
Oběd: tuňákový salát s pita chlebem, sklenice neslazeného ledového čaje s citronem
Svačina: sýrové korbáčiky
Večeře: grilované kuře s restovanou zeleninou a hnědou rýží

A i přesto, že sám autor diety tvrdí, že není nutné stravovací režim doplnit cvičením, sám na břicho cvičí denně. Tvrdí však, že k získání síly a snížení hladiny stresu stačí denně jen 20 minut chodit a 8 minut cvičit.

Upozornění:

O jakékoliv dietě je vhodné se vždy dopředu poradit s ošetřujícím lékařem. Ten určí, zda je daný stravovací plán pro vás vhodný v závislosti na vašem zdravotním stavu.

Proč je tuk na břiše nebezpečný

Nahromaděný tuk se objevuje v závislosti na typu postavy v různých částech těla. Může to být v oblasti boků, hýždí či na pažích, ale i tak může být člověk relativně zdravý. Pokud se však tuk vyskytuje na břiše, je na čase zpozornět. Neovlivňuje totiž pouze siluetu, ale ve velké míře i celkové zdraví. V tomto případě je totiž řeč o viscerálním tuku, který (na rozdíl od toho podkožního) není snadno viditelný, protože je uložen uvnitř dutiny břišní.

„Viscerální tuk je někdy označován jako aktivní tuk, protože může aktivně zvyšovat riziko závažných zdravotních problémů. Nachází se v blízkosti životně důležitých orgánů, včetně jater, žaludku a střev. Může se také hromadit v tepnách,“ informuje Národní zdravotnický informační portál.

Podle islandské studie s názvem Distribuce tuku vs. úmrtnost z roku 2015 má dokonce viscerální tuk přímou souvislost s vyšší úmrtností. Na rozdíl od podkožního tuku, který v určité míře dokonce působí na tělo jako ochranný faktor. Nadměrné množství podkožního tuku ale zdraví samozřejmě rovněž neprospívá.

„Zatímco břišní či stehenní podkožní tuk nebyl spojován s vyšším rizikem úmrtnosti, viscerální tuk mortalitu významně zvyšoval,“ tvrdí doslova výzkumný tým.


Nahrává se anketa ...

Souvislost s rakovinou tlustého střeva

Harvardská univerzita navíc poukazuje na to, že viscerální tuk může způsobovat i řadu život ohrožujících onemocnění.

Tuk nahromaděný v oblasti břicha přímo ohrožuje zdraví:

„Tuk nacházející se v oblasti břicha, zejména viscerální tuk obklopující játra a vnitřní orgány, je vysoce metabolicky rušivý. Uvolňuje zánětlivé molekuly, které přispívají k inzulínové rezistenci, diabetu 2. typu, a nakonec i ke kardiovaskulárním onemocněním,“ varuje Harvardská univerzita.

Výsledky studie, které byly zveřejněny v odborném zdravotnickém časopise Cancer Prevention Research, hovoří dokonce o přímé souvislosti viscerálního tuku a kolorektálního karcinomu neboli rakoviny tlustého střeva.

Kvůli kolorektálnímu karcinomu v České republice ročně zemře přibližně 3 400 lidí. Přitom u mužů se onemocnění vyskytuje dle Národního programu screeningu kolorektálního karcinomu Kolorektum o něco častěji. „Typický věk českého pacienta s kolorektálním karcinomem sice leží v intervalu 65 až 74 let, ale téměř 18 % všech nemocných je mladších 60 let. Ročně je nově diagnostikováno zhruba 7 700 pacientů,“ tvrdí specializovaný web.

A to jsou jistě pádné důvody, proč se tuku v oblastí břicha za každou cenu zbavit.

Jak poznat, že máte problém

Pokud břicho vyčnívá ven, je velmi pravděpodobné, že se jedná o výskyt viscerálního tuku. Nejlepší způsob, jak to potvrdit, je nechat se vyšetřit odborníkem. Odhalit nebezpečný vnitřní tuk, který obtéká tělesné orgány, však lze i doma pomocí krejčovského metru.

„Riziko tohoto chronického onemocnění souvisí s obvodem pasu. U mužů se zvyšuje nad 94 centimetrů, u žen nad 80. Toto měření se však nevztahuje na děti či těhotné ženy,“ říká zdravotnický magazín Health Direct. Vysoké riziko je pak u mužů nad 102 centimetrů v pase a u žen nad 88 centimetrů. V takovém případě se doporučuje návštěvu lékaře neodkládat.

Zaujal vás článek? Tématu hubnutí a zdravý životní styl se věnujeme pravidelně: