Klimakterium a následná menopauza (rozdíl viz níže) jsou obdobími, během niž žena přestává být kvůli snižování hladiny hormonů produkovaných vaječníky schopna reprodukce. Zejména úbytek estrogenu a progesteronu je pak spojován s typickými příznaky, které v období přechodu zaznamená většina žen.

Kromě návalů horka, zvýšeného pocení, výkyvů nálad či řídnutí vlasů se některé ženy potýkají i s přibíráním na váze - obvykle v oblasti pasu. Proč vlastně ženy v klimakteriu přibírají? Jak tělo ovlivňuje pokles estrogenu a jak lze tento hormon doplnit ze stravy?

Jak zhubnout v oblasti břicha:

| Video: Youtube

Nárůst hmotnosti během přechodu

Pro ženy v období přechodu je typické, že najednou přestane stačit cvičit tak, jak jsou zvyklé, a jíst to, co jedly vždycky. Ručička váhy zčistajasna ukazuje každou chvíli vyšší číslo a především v oblasti kolem břicha se začne hromadit tuk.

Podle neziskové organizace Obesity Action Coalition (OAC) v průběhu klimakteria ženy přiberou průměrně 2,5 kilogramu. Až pětina žen však přibere 5 kilogramů i více. A to dokonce za předpokladu, že nezaznamenaly rozdíl v příjmu potravy ani pokles fyzické aktivity.

Jaký je rozdíl mezi klimakteriem a menopauzou:

  • Pojem klimakterium je označením pro celé období přechodu z reprodukční do neprodukční fáze života ženy. Může začít již několik let před poslední menstruací a dále pokračovat několik let po ní. Klimakterimu tak celkově trvá klidně i deset a více let.
  • Menopauza je oproti tomu specifickým okamžikem v životě ženy. Diagnostikována je až zpětně po dvanácti po sobě jdoucích měsících bez menstruace. Oproti klimakteriu se tak jedná o konkrétní událost v určitém časovém bodě.

„Některé ženy mohou zaznamenat celkový nárůst hmotnosti. U jiných se ručička na váze prakticky nepohne, ale ani tak nemohou najednou dopnout kalhoty,“ uvádí OAC.

Zatímco před menopauzou totiž tělo díky estrogenu ukládá tuk především do stehen, boků a hýždí, po menopauze se soustřeďuje hlavně do střední části těla.

Někdy se dokonce ženám může zdát, že přiberou prakticky přes noc. To potvrzuje i gynekoložka Monica ChristmasUniversity of Chicago Medicine.

„Občas mi pacientky říkají, že šly spát a probudily se s pocitem, že jsou o 20 kilogramů těžší. Já jim věřím. Změna totiž může přijít opravdu rychle, pokud s tím něco nedělají,“ tvrdí gynekoložka.

close Tloustnutí v oblasti pasu v menopauze může pomoci zabrzdit příjem potravin obsahující přírodní estrogeny. info Zdroj: Shutterstock zoom_in Tloustnutí v oblasti pasu v menopauze může pomoci zabrzdit příjem potravin obsahující přírodní estrogeny.

Proč ženy najednou přibírají

K nárůstu hmotnosti dochází především kvůli poklesu hormonu estrogenu. V některých případech však dochází i ke snížení energetického výdeje. Pokles hladiny estrogenu a progesteronu společně se stárnutím jako takovým obecně spouští metabolické změny v těle.


Nahrává se anketa ...

O tom, že pohlavní hormony ovlivňují rozložení tělesného tuku, hovoří i studie z roku 2004 s názvem Deficit estrogenu a původ obezity během menopauzy.

Faktorem je ale i genetika. Pokud vaše matka nebo babička zaznamenala v období klimakteria prudký nárůst tuku v oblasti břicha, je vyšší pravděpodobnost, že se u vás objeví také.

„Další z postupných změn je i úbytek svalové hmoty, což má za následek zpomalování metabolismu a méně spálených kalorií. Pokud se spaluje méně kalorií, tuk se hromadí. Svou roli hraje i genetika, nedostatek spánku a sedavý způsob života. Dostáváme se pak do začarovaného kruhu, kdy k nárůstu hmotnosti může dojít opravdu rychle,“ tvrdí Monica Christmas.

Dobré je však vědět, že se tomu dá zabránit, a to nejen cvičením, ale i vhodnou stravou.

Doplňte estrogeny přírodní cestou

Opětovné navýšení hladiny estrogenu může nárůst váhy zvrátit, nebo alespoň do jisté míry snížit. A pokud již tělo není schopno vytvářet dostatečné množství estrogenu, lze ho doplnit z přírodních zdrojů - takzvanými fytoestrogeny.

„Fytoestrogeny jsou sloučeniny rostlinného původu. Mají srovnatelnou strukturu jako lidský estrogen a podobnou, byť slabší, funkci. Nacházejí se v potravinách a v koncentrovanější formě je lze sehnat také v potravinových doplňcích,“ vysvětluje výživová poradkyně doktorka Harret Holmeová pro edukativní web The Menopause Charity.

Výzkum lékařské fakulty indonéské university Andalas také naznačuje, že fytoestrogeny poskytují mnoho zdravotních přínosů. Ovšem pouze pokud jich konzumujete 50 miligramů denně. „V asijských kulturách je denní spotřeba kolem 15 až 50 miligramů, zatímco v západních zemích jsou to pouhé 2 miligramy denně,“ poukazuje studie na výrazný rozdíl.

Potraviny obsahující estrogen

Které potraviny je tedy dobré zařadit, když je vám 50+ a vaše tělo chřadne z nedostatku estrogenu? Mezi tyto potraviny patří především: sójové boby, arašídy, sezamová semínka, lněná semínka, cizrna, bobule, ječmen, meruňky, ale i zelený či černý čaj.

Když se zaměříme na konkrétní potravinové skupiny, jsou to:

  • Ovoce – jablka, bobuloviny, hrozny, broskve, hrušky, švestky i sušené ovoce jako datle, švestky a meruňky.
  • Zelenina – brokolice, růžičková kapusta, kapusta, cibule, špenát, zelí, česnek.
  • Obiloviny – ječmen, oves, pšeničné klíčky.
  • Tekutiny – káva, olivový olej, čaj, červené víno, pivo.
  • Ořechy a semínka – madle, lněná semínka, arašídy, sezamová semínka, slunečnicová semínka.
  • Sójové výrobky – sójové boby, tofu, miso polévka, miso pasta.

„Zvážit byste ale měli i přidání některých vitaminů a minerálů, které pomáhají tělu produkovat estrogen a efektivněji ho využívat. Jedná se především o vitamin B, D, E a bór,“ doporučuje jedna z nejlepších amerických nemocnic UCLA Health.

Máme pro vás i další tipy na zdravá jídla a nápoje. Najdete je v nabídce článků níže.