Kajenský pepř, který se získává mletím jedné z mnoha odrůd chilli papriček, patří k těm pálivějším. Používá se v pokrmech, kde chcete dosáhnout mimořádně pikantní chuti, přičemž jeho ostrou chuť mu dodává látka kapsaicin. „Kajenský pepř je výborným antioxidantem a pomáhá posilovat imunitní systém. Co se týká hubnutí, některé studie uvádějí, že při pravidelné konzumaci pokrmů s kajenským pepřem či chilli papričkami může být spalování tuků rychlejší, ale rozhodně bych na to nespoléhala. Za úspěšným hubnutím stojí mnohem víc než jen pikantní jídlo,“ upřesňuje hlavní nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Zázvor popožene váš metabolismus

Zázvor má protizánětlivé účinky, příznivě působí na imunitní systém a díky své schopnosti zvýšit termoregulaci našeho těla umí trochu popohnat metabolismus, čímž může i lehce urychlit hubnutí. „Zázvor je plný vitaminu C. V hojném množství v něm najdete minerální látky. Obsahuje železo, vápník, fosfor, hořčík, zinek, měď, mangan a chrom. Pokud chcete ze zázvoru vytěžit maximum, snažte se ho konzumovat syrový a co nejméně upravený – ideálně v bio kvalitě,“ radí zakladatelka společnosti, která se zabývá výrobou raw produktů Tereza Havrlandová.

Připravte si čaj z čerstvého oddenku zázvoru, který nastrouhejte, přesypejte do konvice a zalijte vařící vodou. Nechejte přibližně pět minut vylouhovat a zázvor z čaje odstraňte. Přidejte dle chuti citronovou nebo pomerančovou šťávu a nechejte mírně vychladnout. Po zchladnutí můžete přidat lžíci medu, špetku skořice a hřebíček.

Indické zlato má jméno kurkuma

Kurkuma je oblíbeným kořením v Indii, kde ji považují za indické zlato. Obsahuje antioxidanty, které pomáhají pročistit organismus, má antivirové a antibakteriální účinky, používá se k léčbě kožních problémů, k posílení imunitní funkce a prý funguje i jako prevence rakovinových onemocnění. Poměrně často se objevuje i v redukčních jídelníčcích, protože zabraňuje znovuobnovení spálených tukových buněk. Kromě toho pomáhá ovládat nezkrotné chutě.

„Ačkoli kurkuma může být pro lidský organismus v tomto směru přínosem, je potřeba si uvědomit, že v klasickém koření není dostatečná koncentrace účinné látky. Přínosy pro zdraví spočívají ve vysoké koncentraci antioxidantů polyfenolů, zvaných kurkuminoidy. Problémem může být samotné vstřebání, kurkumin není rozpustný ve vodě,“ upozorňuje Tereza Havrlandová.

Delikátní chuť kardamomu

Pravý kardamom má citrusovo-pryskyřičnou vůni a delikátní chuť a je známý pro své výrazné léčivé účinky. Využívají se celé plody i mletá semena. Kardamom je zdrojem mnoha prospěšných látek – vitaminu C a vitaminů skupiny B, vápníku, fosforu, draslíku a dalších minerálů. Obsahuje zdravé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, bílkoviny a silice, hlavně gingerol, pinen a cineol. „Pravý kardamom napomáhá trávení. Pomáhá proti žaludečním křečím, nadýmání, pálení žáhy, nevolnosti nebo zácpě, dodává chuť k jídlu,“ vyjmenovává některé z benefitů kardamomu Monika Bartolomějová.

Věděli jste, že kardamom se doporučuje i při zánětech v krku a ústní dutině, protože má antimikrobiální účinky? Navíc jde o silný antioxidant, takže chrání buňky před poškozením a přispívá k prevenci nádorových onemocnění.

Skořicí proti cukrovce

Skořice je jedno z nejstarších koření, je oblíbená nejenom jako vánoční koření s příjemným aroma, ale i jako léčivá látka s antioxidačními účinky, příznivým vlivem na léčbu cukrovky nebo demence. Používá se do celé řady slaných i sladkých jídel. Obsahuje silice, které zlepšují trávení a některé studie tvrdí, že i malá dávka skořice dokáže redukovat hladinu krevního cukru i cholesterolu. Tereza Havrlandová však upozorňuje na to, že i když výsledky různých studií bývají mnohdy líbivé, je potřeba ověřit si fakta.

„Například je důležité vědět, že existují dva základní druhy skořice. Pravá neboli cejlonská skořice a druhá je Cinnamomum cassia neboli čínská skořice. Cassia má silnější aroma a vůni, ale je podstatně levnější. Prospěšnější pro naše tělo je pravá skořice, jež má naopak jemnější a sladší aroma,“ vysvětluje odbornice.

Piperin v pepři pomáhá proti depresi

Černý pepř je nejpoužívanějším kořením po celém světě, se kterým vylepšíte chuť řady pokrmů. Zároveň se řadí mezi koření velmi zdravé. Má protizánětlivé, antioxidační, antibakteriální účinky i vlastnosti zlepšující imunitní systém. Typickou ostrost mu dodává látka zvaná piperin, což je mimo jiné velmi prospěšná látka pro osoby trpící depresí, pomáhá také zlepšovat funkce mozku a paměť. Pepř podporuje zdraví střev, přispívá k dobrému trávení a také ke snižování hmotnosti, protože zvyšuje rychlost metabolismu.

Je spojencem při nachlazení, virózách a chřipce, podporuje pocení a pomáhá při boji s horečkou. Vedle pocení účinně přispívá k vylučování toxinů z těla. Černý, bílý, zelený a červený pepř jsou v podstatě bobule stejné rostliny. Jiná barva a vlastnosti jsou jen důsledkem sběru a zpracování v různých stadiích zralosti.