Pokud už tušíte, co je spouštěčem vašeho přejídání, můžete se pustit do boje s tímto špatným návykem. Naši odborníci vám přináší několik rad, aby vaše snažení bylo úspěšné.

Přišli jste na situace, které vás vytáčí a vedou vás ke konzumaci sladkostí? Pokud ano, postupujte dle našich rad:

  • Dodržujte pravidlo, že ve stavu nejvyššího rozrušení nebudete napětí uvolňovat jídlem. Napětí, které budete prožívat při odolávání zlozvyku, nemůže růst donekonečna a s časem bude zákonitě klesat i bez konzumace jídla. Zabraňte „autopilotu“ – kdy hned sáhnete bezmyšlenkovitě ve stavu rozrušení po jídle. Připravte se na spouštěč předem a oslabte spojení spouštěče a reakce jídlem.

  • Pokuste se pocit libosti z „jídla navíc“ (většinou sladkého) nahradit jiným příjemným pocitem. Připravte si dopředu seznam příjemných alternativních činností neslučitelných s jídlem (zetelefonuji nebo pohovořím s někým, kdo mě podpoří, napustím si vanu s voňavou pěnou, zabořím se do něčeho huňatého, polaskám se se psem apod.).

  • Budu se snažit řešit samotný problém, který k negativní emoci vedl (únava, hádka).

  • Můžete využít relaxací nebo se jen pokuste zpočátku o uvědomělé dýchání: Zhluboka se nadechněte do břicha, pokračujte do hrudníku a zhluboka vydechněte. Výdech může být postupně delší než nádech. Břišní dýchání pomůže snížit psychické napětí a můžete ho požívat kdykoliv a kdekoliv. Pokud se soustředíte na dech, nemůžete rozvíjet dále katastrofické scénáře, které umocňují napětí.

  • Pokud se vám zpočátku nebude dařit řešit stresy bez jídla, vybírejte si alespoň potraviny méně kalorické, a jezte je opravdu pomalu, vědomě.


Stop obezitě.Zdroj: stob.czTIP: Mnoho rad, jak snižovat napětí jinak než jídlem získáte v e-booku Aby jídlo bylo vaší radostí, a ne starostí a v nové knize Váhy života – laskavý rozhovor nejen o hubnutí s rozumem, objednat můžete na www.stob.cz.

Přijďte se v rámci Světového dne obezity začátkem března poradit s odborníky STOBu nebo si zdarma nechat změřit složení těla. Více informací o akci na www.stob.cz.