Spor začal v roce 2004, když se na billboardech firmy Bauhaus objevil slogan Upeč… třeba zeď. „Znalecký posudek vycházel z obecné známosti písně Dej cihlu k cihle z pohádky Princové jsou na draka. Text na billboardech v lidech automaticky evokuje text písničky, konkrétně část, ve které se zpívá Upeč třeba chleba, postav třeba zeď. Krajský soud v Brně na základě tohoto posudku rozhodl o oprávněnosti žaloby Zdeňka Svěráka,“ uvedl mluvčí Vrchního soudu v Olomouci Petr Angyalossy.

Stejný názor měl brněnský krajský soud už v roce 2005. Toto rozhodnutí potvrdil i Vrchní soud v Olomouci, kam se Bauhaus odvolal. „Snad si tyto firmy, které využívají cizího duševního vlastnictví v reklamě, uvědomí, že se to takhle nedá dělat a dají si na to příště pozor. A nebudou tvrdit, tak jako v mém případě, že tu písničku vůbec neznali a že je to náhoda,“ prohlásil tehdy Svěrák.

Bauhaus se proti rozhodnutí soudu v roce 2005 odvolal a po neúspěchu u Vrchního soudu v Olomouci podal dovolání k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten rozsudek zrušil, krajský soud v Brně však letos v únoru oprávněnost žaloby potvrdil. Totéž učinil i Vrchní soud v Olomouci. Rozsudek je pravomocný a firma Bauhaus už se proti němu nemůže odvolat.