V řidičském průkaze jim sotva oschla tiskařská barva. Za volant kamionů se hrnou hlava nehlava. Dopravci na jihu Moravy je berou všemi deseti. Řeč je o dvacetiletých mladících. Zaměstnavatelé přitom zapomínají, že nezkušený řidič je za volantem auta, které táhne desítky tun nákladu, neřízenou střelou.
„Statistiky jsou neúprosné. Řidiči ve věku mezi dvaceti až pětadvaceti lety zavinili na silnicích jihu Moravy více než čtyři a půl tisíce nehod,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Mnoho šoférů řídilo nákladní auto nebo kamion s mnohatunovým návěsem. „Mladí řidiči nemají zkušenost. Sotva složí zkoušku v autoškole, dopravce je často posadí do nákladního auta, aniž by předtím zjistil, zda má mladý zaměstnanec praxi,“ zdůvodnil Tržil jeden z důvodů vážných a někdy i tragických nehod.
Čítankovým příkladem je tragická nehoda na nejfrekventovanější dopravní tepně – dálnici D1. Dvaadvacetiletý mladík jel před více než půl rokem s návěsem ve směru na Prahu. Byla to jeho první jízda. Těsně u hranic Jihomoravského kraje – u Velké Bíteše – náhle přestal ovládat kamion a narazil do mostního pilíře. Kabina začala hořet a mladý muž našel v plamenech smrt.
Řidičů z povolání je akutní nedostatek. Podle údajů Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jich v Česku chybí téměř dvacet tisíc. Dopravci proto berou vše, co má ruce a nohy. „Řidič, který nemá jedenadvacet let, nesmí do zahraničí. Zákony jsou tam daleko přísnější. Řidiči tam například absolvují bezmála třísethodinové školení, jež trvá čtvrt roku,“ řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.
Soukromí dopravci se brání. Nejsou lidi a my jsme rádi, že mají mladí o práci zájem, říkají svorně. „Praxi po řidičích nevyžadujeme. Stačí, když mají řidičský průkaz, který jim dovoluje řídit vůz patřičné skupiny,“ shrnul nábor šoférů Zdenek Bartl z brněnské firmy Lechner CZ. Ta přijímá řidiče pro mezinárodní kamionovou dopravu. Protože má společnost nové vozy Volvo, za volant nováčka samotného nepustí. „Jezdí zhruba měsíc jako závozníci. Pokud jim to nejde, končí,“ dodal Bartl.
Muže, kteří se ještě ani nezačali pořádně holit, vede k náročnému zaměstnání poměrně slušný výdělek. „Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě šoféřina bavila první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi. Pendluje mezi Českem a Řeckem. „Z domu jsem odjel do Řecka minulé úterý. Jedu ještě do Polska, takže se k rodičům vrátím až příští týden. Na cestách jsem tedy čtrnáct dní,“ pokrčil Faško rameny.
S kamionem křižuje východní Evropu také dvaadvacetiletý Jan Buchta ze Zásmuk. „Vystřídal jsem čtyři zaměstnání. Dělal jsem ve fabrice u pásu, skladníka, obchodního zástupce. Nakonec jsem ve dvaceti letech skončil jako řidič kamionu,“ řekl mladý šofér. S prací prý co nevidět sekne. „Pojedu makat do ciziny. Jsou tam ještě lepší peníze,“ plánuje Buchta budoucnost coby řidič nákladního auta.