Neplatila jsem nějak moc? přemýšlela nad svým drobným nákupem v boskovickém Kauflandu Lenka Komárková. Později doma při kontrole účtenky zjistila, že za jogurty v akci zaplatila plnou cenu. „Rozdíl byl asi dvacet korun, tak jsem to neřešila. Od té doby se ale raději na účtenku dívám už v obchodě. Naposledy mi prodavačka špatně namarkovala v Tescu ovoce. Hned se ale omluvila a zadala správnou cenu,“ podotkla Komárková.
Inspektoři České obchodní inspekce v prvním čtvrtletí letošního roku prověřili v Jihomoravském a Zlínském kraji 386 účtenek. U 170 z nich našli rozdíl mezi cenou zboží v regálech a namarkovanou částkou. „Rozdíl účtovaných cen někdy činil až sto třicet korun v neprospěch spotřebitele,“ informoval ředitel inspekce Mojmír Bezecný.
David Burget začal kontrolovat účtenky poté, kdy nabyl podezření, že ho schválně šidí v jednom ze supermarketů v brněnském Králově Poli. „Doklad si tam vždy beru a kontroluji ho. Nezajímá mě, že je to jen pár korun,“ řekl Brňan.
44 %
účtenek kontrolovaných v Jihomoravském a Zlínském kraji v prvním čtvrtletí letošního roku bylo chybných.
Nejvíc se podle inspektorů provinilo Tesco. Za pochybení v celé České republice dostalo třináct pokut celkem skoro za čtyři miliony korun.
Naopak u Globusu inspekce na žádné závady nepřišla. „Letos nás kontrolovali dvakrát. Problém nebyl ani jednou,“ sdělila mluvčí Pavla Hobíková.
Zabránit chybnému markování se snaží vedení Lidlu. „Může se stát, že prodavač nebo prodavačka špatně namarkuje cenu. Obvykle u výrobků, kde je potřeba zadat ručně kód, jako třeba u pečiva nebo ovoce. Většina zboží je však právě proto označeno čárovými kódy, které eliminují riziko chyb,“ uvedla za společnost Zuzana Holá.
Problematiku slev dlouhodobě připomíná Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů. „Často se jedná o triky. Prodejci ceny různě přelepují nebo nabízí zboží v akci, byť ho mají jen pár kusů a je hned pryč. Já si doklad o nákupu vždy kontroluji přímo v prodejně, třeba kousek od pokladny,“ upozornila.