Student Martin Derka z Brna rád fotografuje. Nad možností koupit přes internet fotoaparát za deset tisíc korun pětadvacetiletý mladík dlouho neváhal. Teď, po osmi měsících, nemá přístroj ani peníze, které obchodníkovi poslal.

Fotoaparát si objednal na zahraničním internetovém serveru. „Obchodník požadoval platbu předem s tím, že objednávka přijde poštou do dvou týdnů," popsal nákup student. Po třech týdnech se pokusil spojit s internetovým prodejcem prostřednictvím e-mailu. Bez úspěchu. Žádný jiný kontakt se mu na prodejce nepodařilo získat. „Nepočítám s tím, že své peníze ještě někdy uvidím," podotkl.

Podobnou zkušenost má žena z Vyškovska. V srpnu si na internetu objednala balík značkových plen za tři tisíce korun. Peníze poslala na uvedený účet. Ani za dva měsíce své zboží ale nedostala. Případ proto nahlásila policii.

Za mixážní pult, který mu ani po několika měsících nepřišel, zaplatil předem muž z Boskovicka. Několikrát se neúspěšně snažil spojit s prodejcem. „Ten se nejprve vymlouval, že se nemůže dostat na svůj účet, aby se přesvědčil, zda peníze přišly. Pak odmítl komunikovat úplně," informovala o případu tento týden blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Podle vedoucího právní poradny časopisu dTest Lukáše Zeleného, který se dlouhodobě snaží o ochranu spotřebitelů, je tohle častý postup internetových podvodníků. „Obchodníci neuvádějí dost kontaktních údajů. Zákazníkům tím omezují možnost komunikace s ním, nebo řešení případné reklamace," uvedl Zelený.

Pokud se zákazníkům nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze dostat zpět, doporučuje Zelený zaslat prodejci předžalobní výzvu pod hrozbou žaloby u soudu. „Je důležité, aby lidé nakupující přes internetové obchody dodržovali základní pravidla. Ta je mohou před podvodníky ochránit," řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetýška. Asociace uděluje certifikáty právě ověřeným a bezpečným internetovým obchodníkům.

Podle Vetýšky by si každý, kdo chce nakupovat na internetu, měl nejprve ověřit firmu nebo server, z něhož chce objednávat. „Velkou pozornost by měli lidé věnovat výběru správného obchodu. Ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu," varoval Vetýška. Doporučuje také předem si zjistit reference o prodejci od přátel nebo na internetu. „Pokud jde o první nákup na daném serveru, je nejlepší zvolit jako způsob platby dobírku," zdůraznil Vetýška.

Bezpečný server k nákupu zboží poznají zákazníci například podle loga Asociace pro elektronickou komerci, nebo podle loga Heuréka. Prodejce má povinnost uvádět na svém webu identifikační údaje a obchodní a reklamační podmínky. „Je důležité tyto údaje nepodceňovat a důkladně je číst," podotkl výkonný ředitel asociace.

Jihomoravští policisté dostávají hlášení od podvedených lidí prakticky denně. „Díky specialistům v týmech policistů se nám mnoho z těchto případů daří vyřešit," uvedla Šebková.