Nadávky, vyhrožování i rvačky opilců znepříjemňují lidem cestování brněnskou městskou dopravou. Jednu ze rvaček vyvolal v autobuse v neděli ve tři hodiny v noci agresivní opilý muž. Na zastávce Hrnčířská vystoupil, rozbil okna dvou autobusů a utekl.

Před několika dny se zase v podvečer v tramvaji jedoucí do Líšně chovali velmi hlučně tři mladíci. „Byli opilí a cestujícím vulgárně nadávali,“ konstatoval mluvčí brněnských strážníků Zdeněk Novák. Řidič tramvaje je vyzval, aby vystoupili. Výtržníci se pak soustředili na něho. „Začali mu nadávat, kopali do dveří jeho kabiny a plivali na ni,“ informoval Novák.

Mladíci vystoupili na zastávce Masná. „Spolu s nimi opustili tramvaj i muž a žena, kteří o výtržnostech zatelefonovali strážníkům,“ sdělil Novák. Dodal, že opilci kvůli tomu dvojici vyhrožovali násilím. Strážníci nechali výtržníky převézt na záchytku. „Incident pro ně bude mít dohru před přestupkovou komisí,“ řekl mluvčí strážníků.

Špatné zkušenosti s jízdou nočními autobusy má studentka Eva Pláteníková. „Občas je to uvnitř pozvracené. A když tam někdo opilý začne na ostatní pořvávat, to abych se skoro bála jezdit v noci sama,“ podotkla Pláteníková. Přiznala, že jednou ze strachu vystoupila o zastávku dřív.

Podle mluvčí brněnské městské policie Denisy Kapitančikové nejsou případy agresivního chování ve vozech městské hromadné dopravy výjimečné. Příčinou nevhodného a násilného chování bývá většinou alkohol. „Nejvíc problémů je ve večerních spojích a nočních rozjezdech, když se vracejí lidé z restaurací,“ uvedla Kapitančiková.

Urážky, pak útoky

Podle mluvčí strážníků bývají případy podobné. „Cestující většinou porušuje přepravní řád tím, že ve voze jí, pije, obtěžuje ostatní. Nebo taky plive na zem a poté, co ho řidič napomene, ho začne slovně napadat,“ popsala začátky konfliktů Kapitančiková. Dodala, že slovní urážky pak často přerostou ve fyzické útoky.

Neukázněným cestujícím hrozí sankce. „Za přestupek narušování veřejného pořádku lze uložit až tisícikorunovou pokutu. Pokud výtržník něco poničí, může dostat další,“ sdělila Kapitančiková.

O trestný čin jde v případě, pokud škoda přesáhne pět tisíc korun, nebo když agresivní cestující napadne řidiče, případně revizora. Podle Kapitančikové strážníci odvážejí opilé výtržníky na záchytku a jejich přestupky s nimi řeší teprve po vystřízlivění.

Časté agresivní chování cestujících potvrdila i mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. „Například revizory napadají černí pasažéři, protože se jim nechce platit pokutu. Slovním nebo fyzickým útokům se však nevyhnou ani řidiči,“ upozornila Pohanová.

Zdůraznila, že v současnosti už jsou řidiči na neukázněné cestující dobře vybaveni. „Ve všech vozech je GPS, takže dispečeři mají neustálý přehled, co se s nimi děje,“ uvedla Pohanová.

V každém vozidle je rovněž nouzové tlačítko. „Když je řidič zmáčkne, pošle zprávu dispečerovi a navíc zapne zvukový přenos z kabiny,“ popsala funkci tlačítka Pohanová. Dodala, že pomoc tak nemusí přivolat řidič, ale může tak učinit dispečer, protože slyší všechno, co se v kabině děje.

MICHAL FILÍPEK