Uděláme vám pořádek ve smlouvách. S takovým tvrzením se vnutili do bytu čtyřiasedmdesátileté důchodkyně v brněnské Bystrci tři mladí podomní prodejci. Služby dodavatele energií nabízeli neotřele. Důchodkyni roztrhali původní smlouvy a přiměli ji podepsat s nimi novou.

Případ z konce července potvrzuje slova předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerty Mazalové. Ve čtvrtek pro Deník Rovnost řekla, že podomní prodejci jsou čím dál agresivnější.

Jejich cílovou skupinou jsou podle Mazalové hlavně důchodci. „Při jednání s nimi používají prodejci různé triky. Přesvědčují lidi, že jim končí smlouva, oni pak s nimi jdou podepsat novou. Starou roztrhají s tím, že je neplatná. Někdy také lidem říkají, že v jejich smlouvách jsou chyby a oni je přišli odstranit," poznamenala Mazalová.

Zároveň důrazně upozornila i na další trik s antidatováním smlouvy. „Prodejce řekne, že to dotyčný bude mít výhodnější. Třeba kvůli tarifu, který už není k mání. Lidé se pak podepsáním připravují o lhůtu pro odstoupení od smlouvy," konstatovala Mazalová. Dodala, že od smlouvy uzavřené s podomním prodejcem se totiž dá běžně odstoupit do čtrnácti dní bez udání důvodu.

Vyvolávají strach

Předsedkyně sdružení zároveň radí prodejce do bytu nebo domu vůbec nepouštět. „Lidem totiž mohou hrozit i krádeže. Hlavně u starších lidí. Nastoupí na ně silní muži, vyvolají u nich strach a dotyční pak podepíšou cokoliv. Když už někdo pustí prodejce dovnitř, měl by po něm chtít legitimaci. Důležité je také pročíst si každou smlouvu v klidu a s někým se poradit," uvedla Mazalová.

Pokud si lidé chtějí ověřit totožnost prodejce, který na ně zazvonil, mohou využít například senior linku brněnských strážníků. „Starší lidé se ji už naučili používat. Zavolají nám a zjistí, jestli prodejce skutečně u nějaké firmy pracuje. Stává se i to, že když prodejce slyší o volání strážníkům, byt nebo dům urychleně opustí," konstatoval mluvčí brněnských strážníků Pavel Šoba.

Dodal, že městská policie v Brně dělá měsíčně přibližně deset kontrol podomních prodejců. „Lidé nám zavolají a my přijedeme dotyčné zkontrolovat. Požadujeme, aby se prokázali a vysvětlili své jednání. Zpravidla zjistíme, že tržní řád neporušují," uvedl mluvčí strážníků.

Porušení tržního řádu se podle něho prodejci dopouštějí, když se snaží lidem prodat nějaký produkt. Nebo pokud s nimi, přestože nejde o předem domluvenou schůzku, rovnou sepisují nějakou smlouvu.

V současné době navíc agresivním prodejcům nahrává i počasí. „Horko otupuje pozornost. Lidé jsou unavenější, a to prodejcům vyhovuje. Mají to vyzkoušené," myslí si brněnský psycholog Jiří Brančík.

Přesvědčit se v minulosti nechala i důchodkyně Jana Švábenská. „Vždy prodejcům otevřu. Jednou jsem dokonce podepsala smlouvu. Potom mi došlo, že jsem udělala chybu. Vyběhla jsem za prodejcem na ulici a o smlouvu jsme se přetahovali. Podařilo se mi ji zničit," řekla žena.