Přes půl milionu korun získal bankovním podvodem jednadvacetiletý mladík od muže žijícího u Kuřimi na Brněnsku. Telefonní číslo podvedeného si našel na internetu. Představil se jako pracovník banky. Poté od něj vylákal všechny potřebné údaje k platební kartě.

Když muži z účtu po čase zmizely peníze, požádal banku o reklamaci. Ta jeho žádosti vyhověla a zákazník zůstal klidný. „Podvodník vystupující pod jménem Jan Beneš ale svého klienta po čase znova kontaktoval a společně po telefonu nebo skype řešili bankovní internetové operace," konstatoval policejní mluvčí z Brněnska Bohumil Malášek.

Mladík díky tomu získal data z dalších dvou karet. Údaje využil i k vyřizování půjček, čímž získal další statisíce korun. Falešný bankéř muže dokonce přesvědčil, aby na účet vkládal další peníze. Teprve když na podezřelé chování přišla rodina podvedeného, přiměla ho případ ohlásit na policii.

S rostoucím počtem těchto případů se pracovníci bank snaží zákazníky varovat, aby za žádných okolností nikomu informace o účtech neříkali. „Ve chvíli, kdy začne kdokoliv po telefonu či e-mailu požadovat tento typ informací, nemůže to být pracovník banky," uvedl Pavel Zúbek z GE Money Bank.

Doplnil, že pokud člověk sdělí PIN či jiný údaj této povahy třetímu člověku, vystavuje se velkému nebezpečí. „Klientům můžeme škodu nahradit jen pokud jsou poškození bez vlastního zavinění," uvedl Zúbek.

Okamžitě zablokovat

Marek Pšeničný z České spořitelny k tomu dodal, že když už člověk nějaké údaje sdělí a svou chybu si uvědomí, měl by okamžitě zablokovat svou kartu. „Může k tomu využít buď internetové bankovnictví, nebo zavolat na informační linku a zkonzultovat nastalou situaci," doporučil Pšeničný.

Bankovní podvod však nebyl jediný, kterým si jedenadvacetiletý podvodník v posledním půlroce přivydělával. Oklamal i čtyřiasedmde­sátiletou důchodkyni z Brna, které zavolal na mobil s nabídkou výhodného volání. Postupně z ní vylákal potřebná data ke zneužití jejího konta u mobilního operátora.

Využil možnosti internetových plateb přes mobilní telefon. K tomu mu totiž stačilo znát jen telefonní číslo a kód. „Žena mu přeposlala zprávu, která mladíkovi umožnila přístup k jejímu kontu u mobilního operátora. Z něj si pak pohodlně převáděl peníze na své účty založené u sázkových kanceláří," informoval Malášek.

Tento typ podvodů je mezi zloději podle policistů stále oblíbenější. „Vybírají si většinou starší oběti, které o možnosti internetových plateb přes telefon ani nevědí. Velkou roli přitom sehraje štěstí," uvedl jeden z vyšetřovatelů případu Ladislav Razík.

Mladík připravil za měsíc a půl tímto způsobem důchodkyni o skoro třicet tisíc korun. Muž přitom nebyl v podvodech žádným nováčkem. „Za obdobný čin ho soud už jednou odsoudil. Z vězení se ale dostal díky amnestii," řekl Rozík. Tentokrát muži hrozí až osm let vězení.

Opatrní by měli být lidé i při hovorech s telefonními operátory. „Naši zaměstnanci nikdy nevolají ze skrytých čísel a vždy je možné zpětně ověřit, zda dané číslo skutečně patří naší společnosti," řekla například Lucie Jungmannová ze společnosti Telefónica. Všem zákazníkům doporučila, aby vždy žádali jasnou identifikaci prodejce. Jedině tak totiž mají jistotu, že se podvodu vyhnou.

MARTINA HANUŠOVÁ