Služba u vězeňské eskorty je náročná. Její členové se musejí vypořádat s celou řadou mimořádných situací. Minulý čtvrtek zachránilo rychlé rozhodnutí a správný zásah řidiče eskorty brněnské věznice lidský život. Při převozu vězňů z Prahy do Brna viděli zaměstnanci věznice vážnou dopravní nehodu a hned pomohli zraněnému řidiči, který uvízl v hořícím autě.

„Řidiči eskorty zastavili konvoj, zajistili jeho bezpečnost kruhovým střežením a bezprostředně poté začali auto hasit. Zároveň také poskytli první pomoc muži, který byl v autě zaklíněný,“ uvedla tisková mluvčí Vazební věznice Brno Soňa Haluzová.

Nehoda se stala ve chvíli, kdy vězeňský autobus sjížděl z dálnice D1 v brněnských Bohunicích. Muž za volantem protijedoucího Seatu Ibiza nezvládl řízení, dostal smyk a narazil do sloupu veřejného osvětlení. Auto začalo hned hořet. „Nehodu jsem viděl jako jeden z prvních. Po domluvě s velitelem eskorty jsem autobus podle pravidel zastavil a utíkal k hořícímu autu. Tam už se snažili pomoct nějací lidé, ale neměli hasicí přístroj a s těžce zraněným mužem v autě si nevěděli rady. Navíc se k němu kvůli ohni nemohli dostat,“ popsal průběh záchranné akce řidič Jan Zavřel.

Když se pracovníkům brněnské vazební věznice oheň alespoň částečně podařilo dostat pod kontrolu, vypáčili přední dveře a těžce zraněného muže vytáhli ven z auta. „Byl v bezvědomí, nedýchal a měl zapadlý jazyk. Jedna skupina se pustila do jeho oživování a ta druhá ještě dohašovala auto,“ popsal sled událostí Zavřel.

Sanitka dorazila na místo přibližně za deset minut. Když zraněného muže lékaři převzali, byl stále v bezvědomí, alespoň už však dýchal. „Udělali jsme, co by snad udělal každý. Jakmile záchranka odjela, nasedli jsme zpátky do autobusů a pokračovali podle plánu do věznice,“ shrnul zásah Zavřel.

Ředitele Vazební věznice Brno Karla Schmeidlera jednání podřízených potěšilo. „Jsem rád, že v kolektivu vězeňské služby pracují lidé, kteří jsou kromě vzorného plnění služebních povinností připraveni i k záchraně života, kdykoliv si to situace vyžádá,“ poznamenal Schmeidler.

Vězeňská služba České republiky zajišťuje ročně zhruba 130 tisíc převozů. Jen řidiči Vazební věznice Brno v minulém roce při převážení vězňů k soudům, do zdravotnických zařízení a při eskortách mezi jednotlivými kraji najezdili téměř čtvrt milionu kilometrů.

Řidiči vězeňských eskort se musejí na cestách často rychle rozhodovat. „Nejčastěji řeší problematickou dopravu na dálnici D1, akutní zdravotní obtíže vězňů při převozu, nebo dopravní nehody. Například letos v březnu uvízl při hromadné dopravní nehodě na dálnici eskortní autobus s dvaceti vězni na dvě a půl hodiny v koloně,“ dodala Haluzová.