Vleklý spor o autorská práva na Valašské království se v úterý přenesl z Brna k olomouckému vrchnímu soudu. Ten ale musel celé jednání nakonec o měsíc posunout, protože se k svědectví nedostavil bývalý správce Farmy Boleslava Polívky. Vrchní soud se žalobou, kterou Polívka podal na vlastníka společnosti Valašské Království Tomáše Harabiše, začal zabývat po odvolání proti rozsudku brněnského soudu. Ten ji totiž v celém rozsahu již v prosinci loňského roku zamítl. Před jednáním navštívil soudní budovu také Boleslav Polívka, soudu se ale nezúčastnil.

„Teď po sedmi letech trvání sporu, mi to přijde jako spor žabomyší. Nicméně už není poznat kdo je myš a kdo žába,“ zavtipkoval Polívka. „Distancovat se od něj ale nemohu. Je přeci směšné, když ostravská soudkyně tvrdí, že nenaznala žádnou souvislost mezi valašským králem a valašským královstvím,“ dodal na závěr.

Kořeny sporu Bolka Polívky a Tomáše Harabiše sahají až do roku 1993. V televizní Manéži tehdy Bolka Polívku pasoval herec a valašský prezident Radoslav Brzobohatý na „valašského krále, Boleslava I. Dobrotivého na furt“. Původní recesistický nápad se v průběhu let změnil v zajímavý podnikatelský záměr.

Harabiš tehdy přišel s nápadem na vydávání valašských pasů. Ještě v roce 1997 Polívka souhlasil s uvedením svého jména a podpisu na pasech a s Harabišem spolupracovali. V roce 1998 požádal Harabiš o registraci značky Valaské královstvje. Tu mu o dva roky později Úřad průmyslového vlastnictví skutečně udělil.

V roce 2001 se Harabiš rozhodl zničehonic dosavadního krále Polívku sesadit z trůnu, což mu dal písemně vědět Královskou bulou valašskou s názvem Sesazení krále Boleslava I. z trúnu valašského. „Oceňujem velmi, jaký si dobrý herec a klaun, avšak jako král valašský ses začal míšať mezi otruby, s hloupými sa radiť, bohatým šmajchlovať a mocným pochlebovať, cizím peřím sa jako páv honosiť, číms porušil všecky valašské zákony a tož ťa stihnúl náš trest,“ stálo v dokumentu. Harabiš pak místo Polívky udělal ze známé zpěvačky Jarmily Šulákové „královnu matku“.

Sesazení z trůnu ale Polívka odmítl. „Tehdy jsem za ním vyslal své emisary s poselstvím, které končilo větou Harabišu, odpouštím ti, ale nikdy ti to nezapomenu, “ zavzpomínal před časem populární herec. V roce 2004 přešel Polívka do protiútoku – on a jeho tým požádal o zaregistrování známky Valašské království. Tu jim úřad udělil, proti tomuto rozhodnutí však Harabiš protestoval s odůvodněním, že jsou si oba názvy příliš podobné. Na konci minulého roku ostravský krajský soud Harabišovi námitky uznal a přisoudil mu právo na používání názvu Valašské království.

Soud uznal, že Polívka skutečně poprvé použil slovní spojení „valašský král“, ale šlo prý jen o ideu, kterou dále nerozvedl. Harabiš tak podle soudu jen využil podnikatelský potenciál, na což měl právo. Ani s tím však Polívka nesouhlasí. Myšlenky na stejné využití „valašského potenciálu“ měl prý už mnohem dříve. „Už v devadesátých letech jsem se spolupracovníky procházel Prahou a přemýšlel, do které budovy nastěhovat valašský konzulát,“ tvrdí Polívka.

Podle hercova manažera Marka Zouhara Harabiš jen parazituje na Polívkově popularitě. „Všichni si při slovním spojení Valašské království vybaví Bolka, nikoliv Harabiše,“ říká Zouhar.

Stejně argumentovali i v žalobě, kterou zamítl nejprve ostravský krajský a teď i olomoucký vrchní soud. „Myšlenka a vytvoření Valašského království a jako jeho reprezentanta Valašského krále je autorským dílem Boleslava Polívky a podléhá ochraně autorského práva, když se jedná o konkrétní nezaměnitelnou jedinečnou postavu, s níž je spjat i symbol Valašského království,“ stálo v žalobě.

V současné době je Valašské království prosperujícím podnikatelským projektem. Čerpá miliony z evropských fondů, valašský pas už má například téměř pětaosmdesát tisíc lidí. Na webových stránkách nabízí Harabišův tým nejen upomínkové předměty, ale například i zájezdy na Valašsko, nebo třeba balíček zážitků. Roční obrat Valašského království přesahuje deset milionů korun. „Je za námi téměř desetiletá práce. Polívka a jeho lidé si jen po letech uvědomili, že je projekt úspěšný a chtěli parazitovat na naší práci. My už ale s Bolkem Polívkou nechceme být nijak spojováni,“ říká Harabiš.

Jiří Mareček a Petr Škarda