Před týdnem pobouřily obyvatele města Brna plakáty vylepené na nejrůznějších místech s karikaturou proroka Mohameda. Ten měl na hlavě místo turbanu bombu. Ve čtvrtek se bomby do Brna vrátily. Naštěstí šlo pouze o atrapy, jejichž cílem bylo zviditelnit činnost jedné z firem.
Čtyři svázané červené tuby i s doutnákem se v noci na čtvrtek objevily hned na osmi otočných hodinách v centru Brna. Lidé si atrap dynamitů všimli až po rozednění. Stovky jich hned začaly vytáčet tísňové linky až do podvečerních hodin.
„Jedu přes Mendlovo náměstí a na těch otáčecích hodinách vidím výbušninu. Tak vám to teda hlásím,“ volal například jeden vyděšený Brňan na linku 156. Umně vyvedená reklama zmátla i další lidi. „Na hodinách u Veselé ulice je divná věc. Vypadá to sice jako reklama, ale vedou z toho dráty. Prosím, prověřte to,“ hlásil strážníkům jiný volající.
Netradičně pojatá reklama zmátla nejenom Brňany, ale také strážníky. Ani ti neměli nejprve ani tušení, že by mohlo jít o reklamní tah. „Prověřujeme, zda výbušný systém na hodinách nemá nějakou souvislost s plakáty proroka Mohameda, jež neznámí pachatelé po městě vylepili minulý týden,“ řekla brzy ráno mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.
Po pár hodinách ale měli již všichni jasno. Domnělé bomby po Brně rozmístila firma LCS, která tak odstartovala svou reklamní kampaň. Netradiční způsob reklamy zvolila pro propagaci svých informačních systémů Helios.
Lidé, které brněnský Deník Rovnost oslovil přímo na inkriminovaných místech, ale nechaly atrapy trhavin poměrně chladnými. Všichni tak reagovali ve stejném duchu. „Kdybyste mne na to neupozornili, ani bych si toho nevšimla. Připadá mi to spíše úsměvné, než aby mne to vyděsilo. V dnešní době mě totiž už jen tak něco nepoleká,“ řekla například Klotilda Follerová, která procházela křižovatkou ulic Křenová a Dornych, což je jedno z míst, které si pro svou reklamu společnost zvolila.
Policie: Nemůžeme s tím nic dělat
Nad netradiční reklamou ale jen tak rukou nemávli brněnští policisté a ihned ji prověřili. „Naše hlídky zkontrolovaly všech osm míst, kde jsou imitace bomb umístěny. Zjistili jsme, že se jedná o reklamu a nemůžeme s tím nic dělat,“ řekl brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek. Policisté se však shodují na tom, že v současné době je „bombová“ kampaň – mírně řečeno – nevhodná. Minulý týden se totiž v Brně objevily plakáty s karikaturou proroka Mohameda s bombou na hlavě. Ilustrace tehdy pobouřily nejen islámský svět.
Pozornost, kterou reklamní kampaň vyvolala, ale naopak velmi potěšila zástupce společnosti LCS. Jejím sloganem je totiž myšlenka „Správné informace pro správná rozhodnutí“. Právě její ztvárnění bylo cílem reklamy. „Kampaň by měla v lidech vyvolat scény, které znají z akčních filmů. Hrdina, který je vyzbrojený správnými informacemi přestřihne ten správný drát, odpojí tak bombu a tím odvrátí hrozící katastrofu,“ popsala ideu kampaně ředitelka marketingového oddělení společnosti LCS Martina Králová.
Zároveň vyjádřila lítost nad tím, že média o kampani informovala tak brzy a nevyčkala na okamžik, až bude úplná. Přesto se za netradičně pojatou reklamu postavila. „Podle mne je podobná mírná nadsázka právě to, co dnešní, mnohdy fádní reklamu oživí," uzavřela Králová.
Zajedno s ní jsou také experti na reklamu, kteří proti zvolenému nápadu nic nenamítají.
„Lidé jsou velice tolerantní a podobný typ propagace snesou. Pokud by se jim nápad přesto nelíbil, mohou se obrátit na Radu pro reklamu. Ta se musí zabývat každým podnětem. Ročně přitom prověří asi sto stížností. Česká republika se tak nijak nevymyká evropskému průměru,“ shrnul situaci lektor Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš, který je i konzultantem v Radě pro reklamu.
Strach z terorismu?
Také brněnský odborník na extremismus Miroslav Mareš považuje atrapy za dobrý nápad. Přesto ale upozornil na možný další vývoj. „Terorista by bombu nikdy neumístil tak, aby byla vidět. Přesto by tato reklama mohla inspirovat případné radikály. Ti by totiž mohli do atrapy instalovat skutečnou trhavinu, aniž by si toho někdo všiml. Něco takového by nikdo nečekal. Všichni už by totiž z médií věděli, že jde o reklamu,“ zauvažoval Mareš. Strach lidí chápe. „Usáma bin Ládin přece minulý týden varoval Evropu, že karikatury proroka Mohameda nezůstanou bez odezvy. Lidé tak kvůli svému bezpečí raději hned volají policii, “ dodal Mareš.
Se sloganem společnosti se tak budou nejenom Brňané, ale také obyvatelé dalších měst setkávat dál. Kromě atrap výbušniny na ně reklama „zaútočí“ také z billboardů u silnic a na zadních částech žlutých autobusů firmy Student Agency.
VERONIKA ŽIŽLAVSKÁ, PAVEL MOKRÝ