Na přelomu školního roku a prázdninových měsíců ošetřovali zdravotníci v Brně a okolí několik dětí posilněných alkoholem. „Většina z nich měla od patnácti do sedmnácti let. V jednom případě došlo i k poruše vědomí. Je to velmi nebezpečné. Děti mohou zůstat bez pomoci a vdechnout zvratky, pak hrozí udušení,“ uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Popíjení podle ní nahrává volnější prázdninový režim. „Je to tím, že děti jsou méně pod dohledem rodičů či jiných dospělých osob,“ konstatovala.

Zneužívání alkoholu mladistvými Brňany sledují i strážníci. „Za poslední rok jsme přistihli osmnáct nezletilých popíjejících alkohol,“ informoval mluvčí brněnské městské policie Pavel Šoba.

Pití alkoholu u dětí:
- důvod častějších výjezdů k opilým dětem o prázdninách: podle záchranářů schází dohled rodičů
- nebezpečí pití alkoholu u dětí: rychleji dosáhnou toxické hladiny alkoholu, což je může ohrozit na životě
- dlouhodobější rizika pití nezletilých: pozdější užívání drog a závislost na nich
- prevence dle odborníků: nastavit pravidla a dodržovat je

Děti si mohou podle odborníků pitím alkoholu zadělat na vážné zdravotní problémy. „Je třeba zdůraznit, že při častém pití alkoholu v dětském věku se zvyšuje riziko onemocnění jater i nervového systému. Děti rychleji dosáhnou toxických hladin, které je mohou ohrozit na životě. Navíc čím mladší děti pijí, tím vyšší je riziko přechodu na tvrdé drogy,“ sdělila.

Odborníci v Brně ošetřují i nezletilé, kteří jsou už na alkoholu závislí. „Dětí se závislostí postupně přibývá, potíže se navíc objevují v nižším věku,“ upozornila brněnská psycholožka Kateřina Zhorná.

Pití alkoholu navíc může vést k závislostem na jiných návykových látkách. „Existuje posloupnost v jejich užívání. Nejčastěji je první návykovou látkou alkohol, tabák, potom marihuana a další drogy. Zkušenost s jednou takovou látkou zvyšuje riziko přechodu k jiné,“ vysvětlila.

Zákazy a vyhrožování ze strany rodičů podle ní řešením nejsou. Děti od pití alkoholu neodradí. „Důležité je mluvit otevřeně o problémech, trvat na dodržování rozumných pravidel, zajímat se o blízké okolí dítěte, nacházet rovnováhu mezi kritickým postojem vůči chování dítěte a respektem vůči němu,“ sdělila Zhorná.