V Česku a Evropské unii roste zájem o elektrokoloběžky. Lidé jim dávají přednost před koly kvůli jejich rychlosti, skladnosti, navíc se při řízení nemusí fyzicky namáhat. Nově však budou muset majitelé těchto strojů platit povinné ručení. Hlavním důvodem je nárůst kolizí i s vážnými následky.

Jen v Česku se počet nehod zvýšil za sedm let více než dvacetinásobně. Zatímco v roce 2017 se stalo 23 nehod a pouze čtyři koloběžky měly elektrický pohon, v roce 2023 evidovali policisté celkem 499 nehod, elektrický pohon mělo 348 strojů. „Přes čtyři sta nehod přitom zavinili řidiči koloběžek,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Povinné ručení budou muset platit i majitelé některých elektrokoloběžek:

Elektrické koloběžky, ilustrační foto
Nehod koloběžkářů v Česku rapidně přibývá. Silné stroje brzy čeká povinné ručení

Nová povinnost pro majitele elektrokoloběžek má pomoci především právě při nehodách. Povinné ručení bude totiž fungovat stejně jako u motorových vozidel. Odškodné bude vymáhat pojišťovna, nikoliv jako nyní poškozený.

„Každý vidíme, že ve městech počet elektrokoloběžek vzrůstá, a to i s přispěním služeb, které poskytují jejich půjčení. Nebezpečí srážky je mnohem častější, a tím pádem také riziko závažného poškození zdraví. Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ upozornil ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Stovky ročně

Například Slavia pojišťovna nabízí téměř půldruhého roku pojištění za 399 korun ročně. Jiné pojišťovací domy zatím částku nezveřejnily. „Lze očekávat, že cena povinného ručení na silnější e-koloběžky bude podobná jako u mopedů, tedy v úrovni několika sto korun ročně,“ reagovala mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Konkrétnější nebyla ani největší tuzemská pojišťovna Generali Česká pojišťovna. „Na cenu pojištění má vliv celá řada parametrů, tedy i to, kde má pojistník trvalé bydliště. Cena v hlavním městě a v menší obci se proto může lišit,“ řekl mluvčí společnosti Jan Marek.

Mnohem více peněz z účtu než dříve teď mizí majitelům aut. Letos totiž výrazně zdražilo takzvané povinné ručení:

Ilustrační foto
Povinné ručení v Česku výrazně podražilo. Řidiči přesto mohou ušetřit

S novou povinností se zároveň na sociálních sítích objevily „rady“, jak při placení na pojišťovny vyzrát. Majitele dvou a více elektrokoloběžek nabádaly ke zřízení jednoho pojištění. Oproti motorovým vozidlům totiž nebudou smlouvy vázané na registrační značku. Takový postup by se ale lidem mohl vymstít. „Tato přibližovadla sice nemají SPZ, ale mají třeba výrobní číslo a podobně, podle kterých jsou identifikovatelná,“ upozornil Marek.

Jízda s nepojištěným vozidlem přitom může vyjít draho. Pokuta od České kanceláře pojistitelů se může vyšplhat až na 40 tisíc korun. Navíc za každý nepojištěný den se zpětně platí příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů.

Platit nemusí všichni

Povinnost povinného ručení se ale nevztahuje striktně na všechny stroje. Týká se těch, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nebo je vyšší než 14 km/h a zároveň váží více než 25 kilogramů.

Výjimku mají také elektrokola. Důvodem je pouze doplňková funkce motoru; kolo se bez fyzické aktivity uživatele nerozjede a neudržuje konstantní rychlost. Stejně tak nemusí platit provozovatelé zahradních traktorů v případě, že s nimi nejezdí po silnici.